Košík0
Spôsoby doručenia
Prepravca6 €
Osobný odber BrnoZadarmo

Odhlučnenie podlahy auta prehľadne v niekoľkých krokoch

Odhlučnenie podlahy vozidla patrí medzi oblasti, ktoré sú veľmi náchylné na okolitý hluk. Práve cez podlahu sa do interiéru vozidla s ľahkosťou dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. Továrenské odhlučnenie je spravidla u všetkých vozidiel nedostačujúce, a preto dôrazne odporúčame odhlučnenie podlahy aj napriek jeho vyššej finančnej aj časovej náročnosti nezanedbávať. V našom článku si zhrnieme detailný postup ako vytlmiť a odhlučniť podlahu vrátane fotoreportáže a niekoľkých variantov odhlučnenia.

1) Demontáž interiéru a príprava povrchu

Pred samotným odhlučnením podlahy je samozrejme nutné demontovať všetky časti interiéru vozidla, teda spravidla predné a zadné sedačky, kobercové obloženie podlahy, plastové lišty, originálne odhlučnenie a pod. V niektorých prípadoch demontujeme aj celý stredový panel, prípadne iba jeho časť. Demontáž môže možno vyzerať ako tá najzložitejšia úloha, ale s trochou šikovnosti sa do toho môže pustiť aj menej skúsený majiteľ vozidla. Tieto časti sú zvyčajne prichytené na niekoľkých skrutkách, prípadne plastových príchytkách. Akonáhle všetky tieto časti batožinového priestoru demontujete a máte pred sebou len holý plech, môžete sa pustiť do prípravy povrchu. Ten je nutné zbaviť všetkých nečistôt ako je prach, mazivá alebo vosky. K tomu vám perfektne poslúži napríklad čistič Bilt Hamber Surfex HD, ktorý rýchlo odstráni všetky nečistoty a zároveň povrch odmastí. Akonáhle podlahu dôkladne vyčistíte, môžete sa pustiť do prvého kroku, ktorým je aplikácia antivibračného materiálu.

2) Aplikácia antivibračného materiálu

Aplikácia antivibračného materiálu je úplne zásadná pre odhlučnenie ľubovoľného povrchu vozidla a podlaha nie je výnimkou. Práve pri odhlučnení podlahy hrá antivibračný materiál možno najdôležitejšie úlohu, pretože táto oblasť je extrémne zaťažovaná vibráciami a rezonanciami. Ich zdrojom je všeobecne prevádzka vozidla, teda chod motora, prevodovky, výfukového systému, ale aj okolitý cestný hluk, ktorý sa odráža od vozovky práve na podlahu. Najprv je teda nutné pomocou účinného antivibračného materiálu potlačiť, alebo ideálne úplne zamedziť šíreniu vibrácií po podlahe vozidla. Vzhľadom k zaťaženosti tejto špecifickej oblasti odporúčame dbať na správny výber vhodného antivibračného materiálu. Dôležitá je jeho účinnosť, teda hodnota akustického stratového činiteľa (MLF) a s ním spojená aj vhodná hrúbka materiálu. Ak nám dovolíte trochu teórie, tak akustický stratový činiteľ (anglicky mechanical loss factor) vyjadruje schopnosť materiálu pohlcovať šíriaci sa zvuk a meniť energiu vytvorených vibrácií na energiu tepelnú. Teoretický maximálny stratový činiteľ je 1, čo znamená žiadne vibrácie. Platí teda, že čím vyšší je stratový činiteľ, tým lepšie. Nekvalitné alebo základné antivibračné materiály majú MLF okolo 0,10 až 0,15 a tie by sme na odhlučnenie podlahy samozrejme neodporučili. My používame najčastejšie antivibračný materiál z radu Premium Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 ​​mm a MLF 0,35, čo je solídny základ pre vysoko účinné odhlučnenie vozidla. Pri drahších inštalácií odhlučnenií však volíme silnejší a účinnejší materiál Comfortmat Dark D3, alebo Dark D4 s akustickým stratovým činiteľom o hodnote až 0,49. U niektorých vozidiel však ideme ešte ďalej a aplikujeme v súčasnosti najúčinnejší antivibračný materiál s hrúbkou 3,5 mm Comfortmat Extreme s vysokým MLF 0,63, ktorý takmer dokonale zamedzí všetkým vibráciám tejto oblasti. Vždy teda záleží na konkrétnom vozidla, ale samozrejme aj od rozpočtu a finančných možnostiach zákazníka.

Zanechajme teórie a poďme k samotnej aplikácii. Zvolený antivibračný materiál nalepte na povrch podlahy a následne použite prítlačný valček pre maximálnu priľnavosť a účinnosť tlmenia. Antivibračný materiály totiž fungujú na 100% iba v prípade, že sú dokonale priliehajúce k povrchu bez vzduchových medzier. Podlaha vozidla má zvyčajne rovný povrch a aplikácia patrí k tým najmenej náročným zo všetkých oblastí vozidla. Odporúčame pokryť antivibračným materiálom kompletne celý povrch podlahy a nenechávať nikde voľné plochy, ušetrenie jedného kusu materiálu za to určite nestojí. Výnimku tvoria priečky podlahy, ktoré z dôvodu ich pevnosti nikdy nepolepujeme. Odporúčame aplikovať materiál tiež čo najbližšie motorovej časti. Nebojte sa materiál po krajoch prekryť, nie je to na škodu a účinok materiálu bude vyšší. Antivibračný materiál aplikujeme samozrejme nielen na samotnú podlahu, ale aj na priestor pod zadnými sedačkami. Tu už nie je nutné aplikovať materiál o veľkej hrúbke, naopak z dôvodu ľahkej montáže odporúčame antivibračné materiály s hrúbkou okolo 2 až 3 mm. Čo sa týka spotrebovaného materiálu, tak samozrejme záleží na veľkosti plochy podlahy. Pri vozidle typu Škoda Octavia, ktorý vidíte na fotografiách v tomto článku, odporúčame použiť 20 kusov antivibračného materiálu o rozmere 500 x 350 mm. Pri menších či väčších vozidiel sa samozrejme môže počet potrebných kusov líšiť.

3) Aplikácia protihlukového materiálu

Ďalším nevyhnutným krokom je aplikácia účinného zvukovo izolačného (protihlukového) materiálu, ktorý zamedzí prenikaniu hluku do interiéru vozidla. Vďaka špičkovým materiálom spoločnosti Comfortmat máme niekoľko rôzne účinných možností, ako podlahu vozňa odhlučniť. Zvoliť môžete rôzne typy materiálu aj samotný postup aplikácie a všetky možnosti si zhrnieme na nasledujúcich riadkoch. Prvou možnosťou je odhlučnenie materiálom Comfortmat Vision a to najmä v prípade, že je pre vás najdôležitejšia hmotnosť vozidla. Vision je ultraľahký zvukovo aj tepelnoizolačný materiál s vysokou schopnosťou absorpcie hluku, ktorý je zároveň aj napriek svojej hrúbke 6 mm veľmi flexibilný a práca s ním je pohodlná. Vision má schopnosť znížiť hluk o cca -15 dB a na odhlučnenie podlahy vozidla Škoda Octavia budete potrebovať 18 kusov tohto materiálu. Pri práci nepoužívame pritláčací valček a odporúčame jednotlivé kusy materiálu prikladať vedľa seba, nie cez seba, ako v prípade antivibračného materiálu. Druhým a výrazne účinnejším variantom je zvolenie materiálu z modelového radu Premium. Tým je špičkový viacvrstvový membránový materiál Comfortmat Blockshot, ktorý poskytuje vysokú úroveň zvukovej aj tepelnej izolácie a je schopný znížiť hluk až o -31 dB. Blockshot disponuje hrúbkou 7 mm a je tvorený zvukovo izolačnou vrstvou a špeciálnou protihlukovou membránou o sile 1,5 mm. Práve v tom je jeho sila a úplne bezkonkurenčná schopnosť odhlučnenie súčasnosti. Postup aplikácie je v podstate totožný ako u predchádzajúceho bodu. Comfortmat Blockshot nalepte na celú podlahu okrem priestoru pod zadnými sedačkami. Tam aplikujte vyššie spomínaný materiál Comfortmat Vision, prípadne jeho tenší variant Comfortmat Fusion s hrúbkou 3 mm. V tomto priestore je často nevyhnutné aplikovať materiály o nižšiu hrúbku z dôvodu ľahkej montáže zadných sedačiek. Opäť odporúčame jednotlivé kusy materiálu prikladať vedľa seba, nie cez seba a to z dôvodu zbytočného nenavyšování celkovej hrúbky materiálov. V prípade tohto variantu máte týmto bodom podlahu odhlučnenú a môžete sa pustiť do zloženia interiéru.

Najúčinnejší variant - odhlučnenie tromi vrstvami

Predchádzajúci variant je pre väčšinu zákazníkov úplne postačujúci, pretože účinok odhlučnenia materiálom Comfortmat Blockshot je excelentná a nemá na dnešnom trhu konkurenciu. Napriek tomu existuje možnosť ako podlahu vozidla odhlučniť ešte účinnejšie a to aplikáciou troch vrstiev materiálov. V takom prípade používame nasledujúcu kombináciu. Prvou vrstvou je samozrejme antivibračný materiál, o ktorom sme písali v bode 2 nášho článku. Druhou vrstvou je taktiež v predchádzajúcom bode spomínaný Comfortmat Vision, ktorý aplikujte na celú plochu podlahy, vrátane priestoru pod zadnými sedačkami. Teraz na rad prichádza tretí a zásadná vrstva. Tou je membránový materiál Comfortmat Blockator. Tento protihlukový materiál sa používa výhradne ako tretia vrstva, disponuje hrúbkou 3 mm a je schopný úplne eliminovať vibrácie a hluk, ktorý bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia. Blockator disponuje extrémnou schopnosťou zvukovej izolácie (až -35 dB) v rozsahu od 50 do 3000 Hz a v kombinácii s materiálom Comfortmat Vision ide o vôbec najúčinnejšiu možnosť odhlučnenia vozidla súčasnosti. Blockator aplikujte iba na vodorovné plochy podlahy, na ostatných plochách je plne dostačujúci už nalepený materiál Comfortmat Vision. Pre maximálne možné odhlučnenie však môžete na priestor pod zadnými sedačkami u niektorých vozidiel použiť namiesto materiálu Vision Comfortmat Blockshot. V úplnej väčšine prípadoch ani takto silné odhlučnenie (celková hrúbka môže dosahovať až 14 mm) neznamená horšie podmienky pre opätovnú montáž interiéru vozidla. Továrenské odhlučnenie zvyčajne vraciame tiež späť na podlahu, takže podlaha vozidla je finálne odhlučnená celkom až 4 vrstvami odhlučnenia.

Aké materiály sme teda pre odhlučnenie podlahy použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidla strednej triedy typu Škoda Octavia alebo VW Passat. V prípade výrazne väčších či menších vozidiel sa môžu počty mierne líšiť. Pre presnejší výber materiálov odporúčame navštíviť náš konfigurátor odhlučnenia, kde si môžete vybrať vhodné materiály podľa typu vášho vozidla.

1) Variant Premium

2) Variant Expert

  • 20x antivibračný materiál Comfortmat Dark D3 pre zamedzenie vibrácií podlahy a priestoru pod zadnými sedačkami.
  • 18x protihlukový materiál Comfortmat Vision pre odhlučnenie podlahy a priestoru pod zadnými sedačkami druhou vrstvou.
  • 10x protihlukový materiál Comfortmat Blockator pre odhlučnenie podlahy treťou vrstvou.
  • 1x prítlačný valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
  • 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pre vyčistenie plastovej aj kovovej časti podbehov.

Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie podlahy sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor pre montáž? V takomto prípade využite možnosti odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, alebo nám napíšte na email montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako odhlučniť strechu auta?
Odhlučnenie strechy zamedzí hluku, ktorý preniká práve cez strechu vozidla. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra alebo dažďových kvapiek. Okrem toho strechu aj tepelne izolujeme a v tomto článku sa pozrieme ako na to.
Celý článok
Comfortmat - revolúcia v odhlučnení vozidiel
Technológie idú rýchlo dopredu a to platí aj pre odhlučnenie vozidiel. Preto sme museli prísť s novými hi-tech materiálmi a novou stratégiou pre nadchádzajúce roky. Určite čítajte ďalej, stojí to za to!
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako na odhlučnenie predných podbehov vozidla
Odhlučnenie predných podbehov má vplyv najmä na hluk od vozovky, kolies a lietajúcich kamienkov. V našom článku sa dozviete ako predné podbehy veľmi účinne odhlučniť.
Celý článok
Ako na odhlučnenie kufra v niekoľkých krokoch
Odhlučnenie batožinového priestoru má zásadný vplyv na celkové odhlučnenie vozidla a preto je nutné zvoliť správne materiály a postupy. Všetko podstatné sa dozviete v našom článku.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.