Môj účet

Odhlučnenie podlahy auta prehľadne v niekoľkých krokoch

Podlaha patrí k najviac zaťaženým oblastiam vibráciami a hlukom a jej odhlučnenie je v rámci celkovej zvukovej izolácie vozidla úplne zásadné. Práve cez podlahu sa do interiéru vozidla s ľahkosťou dostáva hluk od cesty, od kolies, ich zavesenie, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. Továrenské odhlučnenie je spravidla u všetkých vozidiel nedostačujúce, a preto dôrazne odporúčame odhlučnenie podlahy aj napriek jej vyššej finančnej aj časovej náročnosti nezabúdať. V našom článku si zhrnieme detailný postup ako odhlučniť podlahu vrátane fotoreportáže a niekoľkých variantov odhlučnenia.

1) Demontáž interiéru a príprava povrchu

Pred samotným odhlučnením podlahy je samozrejme nutné demontovať všetky časti interiéru vozidla, teda spravidla predné a zadné sedačky, kobercové obloženie podlahy, plastové lišty, originálne odhlučnenie a pod. V niektorých prípadoch demontujeme aj celý stredový panel, prípadne iba jeho časť. Demontáž môže možno vyzerať ako tá najzložitejšia úloha, ale s trochou šikovnosti sa do toho môže pustiť aj menej skúsený majiteľ vozidla. Tieto časti sú obvykle prichytené na niekoľkých skrutkách, prípadne plastových príchytkách. Akonáhle všetky tieto časti batožinového priestoru demontujete a máte pred sebou iba holý plech, môžete sa pustiť do prípravy povrchu. Ten je nutné zbaviť všetkých nečistôt ako je prach, mazivá alebo vosky. K tomu vám perfektne poslúži napríklad čistič Bilt Hamber Surfex HD, ktorý rýchlo odstráni všetky nečistoty a zároveň povrch odmastí. Akonáhle podlahu dôkladne vyčistíte, môžete sa pustiť do prvého kroku, ktorým je aplikácia antivibračného materiálu.

2) Antivibračný materiál a jeho správny výber

Aplikácia antivibračného materiálu je kľúčovým krokom pre odhlučnenie ľubovoľnej oblasti vozidla a pri podlahe to platí dvojnásobne. Práve pri odhlučnení podlahy hrá antivibračný materiál možno najdôležitejšiu úlohu, pretože táto oblasť je extrémne zaťažovaná vibráciami a taktiež nízkofrekvenčným hlukom najmä od pneumatík, ktorý kvalitný antivibračný materiál tiež dokáže výrazne znížiť. Zdrojom vibrácií je všeobecne prevádzka vozidla, teda chod motora, prevodovky, výfukového systému, zavesenie kolies, ale aj okolitý cestný hluk, ktorý sa odráža od vozovky práve na podlahu. Najprv je teda nutné pomocou účinného antivibračného materiálu potlačiť, alebo ideálne úplne zamedziť šíreniu vibrácií po podlahe. O antivibračných materiáloch sme sa rozpísali v našom ďalšom článku ako vybrať antivibračný materiál, kde nájdete množstvo zaujímavých informácií o tejto problematike. Aj preto tentoraz vynecháme teóriu a pustíme sa rovno do praxe. Vzhľadom na zaťaženosť tejto špecifickej oblasti odporúčame dbať na správny výber vhodného antivibračného materiálu. Dôležitá je jeho účinnosť, teda hodnota akustického stratového činiteľa (MLF) a s ním spojená aj vhodná hrúbka materiálu. Všeobecne na podlahu neodporúčame používať antivibračný materiál s hrúbkou nižšou ako 3 mm a akustický stratový činiteľ by mal byť minimálne na hodnote okolo 0,40 jednotiek. Tenšie a menej účinné materiály majú na podlahe veľmi slabý až zanedbateľný účinok. Aj preto v našich najúčinnejších inštaláciách odhlučnenia nájdete profesionálny antivibračný materiál Comfortmat Extreme z najvyššieho radu Expert s hrúbkou 3,5 mm a MLF 0,63 jednotiek. Ide o ideálne riešenie pre dôkladné odhlučnenie podlahy v prvej vrstve. Tento materiál však vyžaduje zahriatie na 55 stupňov v špeciálnej peci, inak je s ním práca nemožná. Preto našim zákazníkom odporúčame užívateľsky prívetivejší antivibračný materiál Comfortmat Atom, ktorý nájdete na podlahe väčšiny našich inštalácií. Atom, mimochodom aj z najvyššieho radu Expert, s hrúbkou 4 mm a MLF 0,60 jednotiek je aj výrazne flexibilnejší a dá sa s ním pracovať aj bez zahrievania, pokiaľ je skladovaný pri izbovej teplote. Pokiaľ teda túžite po naozaj účinnom riešení, odporúčame na podlahu práve Comfortmat Atom. Ak je pre vás najdôležitejšia jednoduchá aplikácia a pritom stále vysoká účinnosť, bude pre vás optimálnym riešením Comfortmat Dark D3 s hrúbkou 3 mm a MLF 0,41 jednotiek. Stále ide o vysoko účinný prémiový materiál, navyše s veľmi nízkou hmotnosťou a vysokou flexibilitou. Zvoliť samozrejme môžete aj účinnejší variant Dark D4 so 4 mm a MLF 0,49 jednotiek, ktorý je podobne flexibilný, ľahký a nemusí sa nahrievať. Výber teda necháme na vás, vašej šikovnosti a samozrejme aj ochote investovať. 

3) Aplikácia antivibračného materiálu

Teraz poďme k samotnej aplikácii. Vždy je optimálne pracovať v zodpovedajúcich podmienkach s materiálom zahriatym na izbovú teplotu. Napríklad v premrznutej garáži sa vám pracovať veľmi dobre nebude. Zvolený antivibračný materiál nalepte na povrch podlahy a následne použite pritláčací valček pre maximálnu priľnavosť a účinnosť tlmenia. Antivibračné materiály totiž fungujú na 100% iba v prípade, že sú dokonale priľnuté k povrchu bez vzduchových medzier. Podlaha vozidla má obvykle rovný povrch a aplikácia patrí k tým najmenej náročným zo všetkých oblastí vozidla. Odporúčame pokryť antivibračným materiálom kompletne celý povrch podlahy a nenechávať nikde voľné plochy, ušetrenie jedného kusu materiálu za to určite nestojí. Vždy je lepšie dobre plánovať a materiál príliš nekúskovať, v niektorých prípadoch môžete použiť s drobnými úpravami aj originálny rozmer. Časy, kedy sa odporúčalo pláty strihať na veľmi malé kusy, sú už dávno preč. Síce sa s menšími kúskami lepšie pracuje, zbytočne sa však častým prekrývaním navyšuje celková výška odhlučnenia a zároveň sa zvyšuje riziko vniknutia vlhkosti a vzduchu medzi jednotlivé kusy materiálu. V prípade hrubších materiálov s hrúbkou 4 mm a viac odporúčame skôr jednotlivé kusy neprekrývať a aplikovať ich vedľa seba. Tenšie materiály môžete po krajoch prekrývať a dôkladne rozvalčekovať na perfektné spojenie. Nezabúdajte, že antivibračný materiál zamedzuje aj hluku o najnižších frekvenciách a každé vynechané miesto tak znižuje jeho účinok. Aj preto odporúčame aplikáciu čo najvyššie až pod palubnú dosku. Dôkladne tak odhlučníte podbehy vozidla z vnútornej strany, kde je prístup k výrazne väčšej ploche. Zamedzíte tak vibráciám a zároveň nízkofrekvenčnému hluku od predných pneumatík. V prípade dôkladného odhlučnenia z vnútornej strany potom nie je nevyhnutné venovať sa podbehom zo strany vonkajšej. Antivibračný materiál aplikujeme samozrejme nielen na samotnú podlahu, ale aj na priestor pod zadnými sedačkami. Táto oblasť je pomerne špecifická tým, že je tu veľmi málo priestoru. Preto je nevyhnutné voliť tenšie materiály, aby nedochádzalo k problémom s opätovným zložením. Aj preto tu pracujeme výhradne s vyššie spomínaným antivibračným materiálom Comfortmat Dark D3 s hrúbkou 3 mm. Ako hrúbka, tak účinnosť je pre túto oblasť dostačujúca, tenší materiál však opäť neodporúčame. Čo sa týka spotrebovaného materiálu, tak samozrejme záleží na veľkosti plochy podlahy. Pri vozidle typu Škoda Octavia spotrebujeme obvykle 7 ks antivibračného materiálu s rozmerom 700 x 500 mm na podlahu a 3 kusy na priestor pod zadnými sedačkami. Pri menších či väčších vozidlách sa samozrejme môže počet potrebných kusov líšiť.

4) Aplikácia protihlukového materiálu

Ďalším nevyhnutným krokom je aplikácia účinného zvukovoizolačného, ​​ak chcete protihlukového materiálu, ktorý zamedzí prenikaniu hluku do interiéru vozidla. Vďaka špičkovým materiálom spoločnosti Comfortmat máme v ponuke niekoľko rôzne účinných možností ako podlahu vozidla odhlučniť. Najčastejšie v našich inštaláciách nájdete prémiový membránový materiál Comfortmat Blockshot modrej farby s celkovou hrúbkou 7 mm a schopnosťou zvukovej izolácie až 32 dB. Taká vysoká účinnosť je daná predovšetkým vďaka zloženiu materiálu s protihlukovou membránou s hrúbkou 2 mm. Druhou a výrazne účinnejšou možnosťou je aplikácia membránového materiálu Comfortmat Titan Lite, ktorý nájdete v našich vylepšených balíčkoch odhlučnenia Premium Plus a Expert Plus. Titan Lite disponuje taktiež hrúbkou 7 mm, ale má úplne odlišné zloženie. Účinnejšiu zvukovoizolačnú vrstvu dopĺňa 3 mm hrubá protihluková membrána, ktorá umožní zvukovú izoláciu až 36 dB. Titan Lite nahrádza dve vrstvy odhlučnenia, na ktoré ste boli zvyknutí v našich predchádzajúcich inštaláciách s kombináciou materiálov Comfortmat Vision a Blockator. Teraz už dve vrstvy nepožívame, pretože aplikácia jednej vrstvy nového materiálu Titan Lite je jednoduchšia, rýchlejšia a tiež účinnejšia. A konečne poslednou možnosťou, ktorú môžete v našich inštaláciách vidieť je najúčinnejší zvukovoizolačný materiál na trhu Comfortmat Titan. Hrúbka 8 mm a neprekonateľná účinnosť až 38 dB je doslova zabijak pre akýkoľvek hluk ľubovoľnej oblasti vozidla. Titán nie je lacný ani ľahký, ale pokiaľ požadujete maximálne odhlučnenie podlahy, potom je tou najlepšou voľbou. Nech už sa rozhodnete pre akýkoľvek materiál, postup aplikácie je totožný. Vždy sa snažte využiť čo najväčšiu plochu materiálu a zbytočne ho nekúskujte. Ideálnym postupom je si materiál vopred priložiť na plochu, premerať a odstrihnúť potrebný tvar. Potom materiál nalepte na prvú vrstvu odhlučnenia v podobe antivibračného materiálu. Materiál v druhej vrstve vždy aplikujte vedľa seba s čo možno najmenšími medzerami a vyvarujte sa základnej chyby, teda prekrývaniu okrajov. Rovnako ako pri prvej vrstve, aj v druhej vrstve aplikujte materiál na celú plochu podlahy až k palubnej doske, čím dôkladne odhlučníte predné podbehy. Zmena opäť nastáva pri odhlučnení priestoru pod zadnými sedačkami. Z dôvodu menšieho priestoru bol v Comfortmate špeciálne na tieto účely vyrobený memránový materiál Comfortmat Raptor s hrúbkou iba 4 mm. Viacvrstvové zloženie s 2 mm hrubou protihlukovou membránou však umožňuje zvukovú izoláciu až 28 dB, čo je pre túto oblasť úplne dostačujúce. Spotreba materiálov je totožná s prvou vrstvou, teda obvykle 7 kusov materiálu s rozmerom 700 x 500 mm na podlahe a 3 kusy pod zadnými sedačkami.

Aké materiály sme teda na odhlučnenie podlahy použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidla strednej triedy typu Škoda Octavia alebo VW Passat. V prípade výrazne väčších či menších vozidiel sa môžu počty mierne líšiť. Pre presnejší výber materiálov odporúčame navštíviť náš konfigurátor odhlučnenia, kde si môžete vybrať vhodné materiály podľa typu vášho vozidla.

1) Variant Premium

2) Variant Expert

  • 1. vrstva: 7x antivibračný materiál Comfortmat Atom na celú plochu podlahy okrem priestoru pod zadnými sedačkami.
  • 1. vrstva: 3x antivibračný materiál Comfortmat Dark D3 na priestor pod zadnými sedačkami.
  • 2. vrstva: 7x zvukovoizolačný materiál Comfortmat Titan Lite na celú plochu podlahy okrem priestoru pod zadnými sedačkami.
  • 2. vrstva: 3x zvukovoizolačný materiál Comfortmat Raptor na priestor pod zadnými sedačkami.
  • 1x pritláčací valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
  • 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD na vyčistenie plastovej aj kovovej časti podbehov.

Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie podlahy sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor na montáž? V takom prípade využite možnosť odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle +420 607 38 38 38, alebo nám napíšte na e-mail montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako odhlučniť strechu auta?
Odhlučnenie strechy zamedzí hluku, ktorý preniká práve cez strechu vozidla. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra alebo dažďových kvapiek. Okrem toho strechu aj tepelne izolujeme a v tomto článku sa pozrieme ako na to.
Celý článok
Comfortmat - revolúcia v odhlučnení vozidiel
Technológie idú rýchlo dopredu a to platí aj pre odhlučnenie vozidiel. Preto sme museli prísť s novými hi-tech materiálmi a novou stratégiou pre nadchádzajúce roky. Určite čítajte ďalej, stojí to za to!
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako na odhlučnenie predných podbehov vozidla
Odhlučnenie predných podbehov má vplyv najmä na hluk od vozovky, kolies a lietajúcich kamienkov. V našom článku sa dozviete ako predné podbehy veľmi účinne odhlučniť.
Celý článok
Ako na odhlučnenie kufra v niekoľkých krokoch
Odhlučnenie batožinového priestoru má zásadný vplyv na celkové odhlučnenie vozidla a preto je nutné zvoliť správne materiály a postupy. Všetko podstatné sa dozviete v našom článku.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.