Môj účet

Ako na odhlučnenie predných podbehov vozidla

Odhlučnenie predných podbehov dokáže účinne zmierniť prenikanie hluku do interiéru vozidla od predných kolies a cesty. Zároveň zamedzí hluku od lietajúcich kamienkov alebo zvuku tlmičov a je teda dôležitým prvkom pre celkové odhlučnenie vozidla. V našom článku si v niekoľkých bodoch detailne predstavíme špičkové protihlukové a antivibračné materiály Comfortmat, ktoré výhradne používame pre odhlučnenie vozidiel a dozviete sa ako veľmi účinne vytlmiť a odhlučniť predné podbehy vozidla.

1. Demontáž plastového podbehu a príprava povrchu

Prvým krokom pre úspešné odhlučnenie predných podbehov je demontáž plastovej (prípadne kobercovej) časti podbehu. Ešte predtým však odporúčame demontovať predné koleso z dôvodu lepšieho prístupu k podbehu a celý priestor dôkladne umyť tlakovým čističom. Samotná demontáž plastového podbehu je pomerne jednoduchá. Podbeh je pripevnený pomocou niekoľkých skrutiek, alebo plastových úchytov, prípadne kombináciou oboch. Potom je nutné plastovú aj kovovú časť podbehov dôkladne vyčistiť a odmastiť, čím povrch pripravíte pre aplikáciu antivibračného a zvukovo izolačného, ak chcete protihlukového materiálu. Ak ste podbehy nikdy nečistili, tak môžete očakávať, že tu bude veľký nános špiny. Na čistenie perfektne poslúži napríklad čistič Bilt Hamber Surfex HD. Tento vysoko účinný čistič a odmasťovač odstráni všetky nečistoty ako je prach, bežná cestná špina, blato, mazivá alebo vosk. Keďže ide o chemikáliu, odporúčame používať chemicky odolné rukavice. Pre inšpiráciu si môžete prečítať náš článok práve o čistení podbehov. Pokiaľ máte vyčistené, môžete sa pustiť do ďalšieho kroku.

2. Aplikácia antivibračného materiálu na kovovú časť podbehu

Predné a samozrejme aj zadné podbehy sú namáhané výraznými vibráciami, ktoré je najprv potrebné čo najviac eliminovať. Na túto oblasť je teda vhodné aplikovať účinnejší antivibračný materiál silnejšej hrúbky a preto volíme antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 z modelového radu Premium. Ten disponuje hrúbkou 4 mm a už veľmi vysokým akustickým stratovým činiteľom (anglicky MLF - mechanical loss factor) s hodnotou 0,49. Materiál s takými parametrami dokáže už veľmi účinne zabrániť vibráciám aj efektu "zvonenia" v tejto časti karosérie. Slabší materiál s nižším MLF by sme skôr na túto oblasť neodporučili. Aplikovať môžete tiež ešte účinnejší antivibračný materiál z najvyššieho radu Expert, konkrétne Comfortmat Extreme. Ten disponuje hrúbkou 3,5 mm a MLF 0,63, čo zaručuje ešte výraznejšie zamedzenie vibrácií. Upozorňujeme však, že tento materiál je nutné pred aplikáciou zahriať na teplotu +50°C. Na jeden podbeh bude potrebné cca 2,5 až 3 kusov antivibračného materiálu, na oba podbehy teda 5 až 6 kusov podľa veľkosti auta. Najdôležitejšie je aplikovať materiál najmä na časti najbližšie ku kabíne vozidla, môžete však v ideálnom prípade antivibračným materiálom vytlmiť celý podbeh. Materiál však z estetických dôvodov neaplikujeme na viditeľné miesta, ktorá nezakrýva plastový podbeh. Antivibračný materiál stačí nalepiť a pritlačiť prítlačným valčekom Comfortmat Roller. Antivibračné materiály totiž fungujú na 100% iba v prípade, že sú dokonalo priľnuté k povrchu bez vzduchových medzier. Prvá časť odhlučnenia podbehov máme teda za sebou a môžeme pokračovať ďalším bodom, ktorým je odhlučnenie plastových podbehov.

3. Odhlučnenie plastového podbehu

Z karosérie sa presúvame na plastové podbehy a dostávame sa k samotnému odhlučneniu podbehov. Na odhlučnenie predných podbehov používame prémiový zvukovo izolačný materiál Comfortmat Blockshot, ktorý sa skladá z dvoch vrstiev a jeho celková hrúbka 7 mm. Blockshot je unikátny membránový materiál, ktorý aj vďaka svojej protihlukovej membráne poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie - 31 dB. Blockshot je úplne vodeodolný, nenasáva vodu ani vlhkosť, nehnije a nerozkladá sa. Plastový podbeh nielen dôkladne odhluční, ale aj spevní a zamedzí hluku od vozovky a to vrátane odchádzajúcich kamienkov. Nie je teda potrebné aplikovať na plastové podbehy ako prvú vrstvu antivibračný materiál, pretože Blockshot v rámci odhlučnenia plastových podbehov s prehľadom zastúpi aj jeho funkciu. Pred aplikáciou materiálu plastový podbeh dôkladne vyčistite a odmastite. Následne na jeden podbeh nalepte 2 až 3 kusy materiálu podľa veľkosti podbehu a snažte sa pokryť čo možno najväčšiu plochu. Na oba predné podbehy bude teda potrebné najčastejšie 5 až 6 kusov materiálu Comfortmat Blockshot. Materiál pri aplikácii neprekrývajte a lepte jednotlivé kusy vedľa seba. Ako alternatívu môžete použiť Comfortmat Vision, čo je ultra ľahký, zvukovo aj tepelne izolačný materiál, ktorý okrem vysokej účinnosti ponúkne veľmi nízku hmotnosť a odporúčame ho teda do inštalácií, kde je dôležité nezvyšovať príliš hmotnosť vozidla. V prípade aplikácie materiálu Comfortmat Vision však odporúčame nalepiť na plastový podbeh najprv antivibračný materiál Comfortmat Dark D2, ktorý podbehy spevní a zamedzí zvuku od lietajúcich kamienkov. Ak vlastníte automobil, ktorý namiesto plastových podbehov má podbehy kobercové (typicky japonské a kórejské vozidlá, ale aj napríklad novšie modely automobilky Audi), je nutné vrstvu odhlučnenia aplikovať na kovovú časť podbehu (karosériu), pozri nasledujúci bod č. 4 tohto článku.

4. Odhlučnenie kovovej časti podbehu a blatníka

Ak máme plastové podbehy odhlučnené, nie je samozrejme už potrebné odhlučniť kovovú časť podbehu. Protihlukový materál Comfortmat Blockshot vďaka svojej protihlukovej membráne neprepustí už takmer žiadny hluk a je teda zbytočné aplikovať ďalšiu vrstvu materiálu aj na karosérii. Ono by to vo väčšine prípadoch nebolo ani možné, pretože by dvojitá vrstva už neumožnila opätovné nasadenie podbehu z dôvodu minimálneho priestoru. To však neplatí, ak vozidlo plastové podbehy nemá, o čom sme písali v závere bodu č. 3 tohto článku. V takom prípade najprv na kovovú časť podbehu aplikujeme ako prvú vrstvu antivibračný materiál (pozri predchádzajúci bod č. 2) a ako druhú vrstvu protihlukový materiál (Comfortmat Blockhot alebo Vision). Materiál stačí nalepiť, nie je potrebné používať prítlačný valček. Počet potrebných kusov zostáva podobný ako u odhlučnení plastového podbehu, teda väčšinou 2 až 3 kusy materiálu na jeden podbeh. Na oba podbehy si teda najčastejšie vystačíte s maximálne 6 kusmi. Odhlučnenie podbehov týmto bodom končí a môžete plastový podbeh namontovať späť. Postup je totožný ako u demontáže, len s opačným postupom. U niektorých vozidiel odhlučňujeme tiež predný blatník (zobrazený na fotografii nižšie) a pre tieto účely používame opäť Comfortmat Blockshot. Materiál vhodný pre túto oblasť vám vo väčšine prípadoch ostane z odhlučnenia plastovej časti podbehu, takže nie je vyložene nutné zakúpiť ďalší kus, ale pre istotu tak samozrejme môžete urobiť. Ak sa chcete zbaviť výraznejšie hluku od cesty, odporúčame najmä odhlučnenie podlahy, o čom si môžete prečítať v našom ďalšom článku.

Aké materiály sme teda pre odhlučnenie podbehu použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidla strednej triedy typu Škoda Octavia, VW Passat, alebo v článku zobrazený VW Golf VII. V prípadne výrazne väčších či menších podbehov sa môžu počty mierne líšiť, ale všeobecne by sa to nemalo stať. Na oba dva podbehy vozidla teda použijeme nasledujúce materiály:

  • 5x antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 na kovovej časti predných podbehov.
  • 5x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot na plastové podbehy, prípadne ako druhú vrstvu na kovovú časť.
  • 1x prítlačný valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
  • 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pre vyčistenie plastových aj kovových častí podbehov.

Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie podbehov sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor pre montáž? V takomto prípade využite možnosti odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle +420 607 38 38 38, alebo nám napíšte na e-mail montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako odhlučniť strechu auta?
Odhlučnenie strechy zamedzí hluku, ktorý preniká práve cez strechu vozidla. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra alebo dažďových kvapiek. Okrem toho strechu aj tepelne izolujeme a v tomto článku sa pozrieme ako na to.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť podlahu vozidla
Cez podlahu sa do interiéru vozidla dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. V našom článku sa dozviete ako odhlučniť podlahu vozidla v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť batožinový priestor
S príchodom nových a účinnejších antivibračných a zvukovoizolačných materiálov Comfortmat sme aktualizovali náš článok týkajúci sa odhlučnenia kufra.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok