Môj účet

Odhlučnenie strechy auta a výhody s tým spojené

Odhlučnenie strechy patrí aj napriek veľmi zaujímavú účinnosť k menej žiadaným úkonom na našej dielni, napriek tomu si táto oblasť vozidla zaslúži vašu pozornosť. Odhlučnenie strechy poskytne hneď niekoľko zaujímavých benefitov, ktoré stoja za zmienku. Tým prvým je samozrejme zamedzenie hluku, ktorý cez strechu preniká do interiéru. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra, ale tiež napríklad hluk pri jazde za dažďa, ktorý po odhlučnení takmer nepočujete. Ďalším špecifikom odhlučnenia strechy je tepelne izolačná funkcia. V tomto článku teda podrobne popíšeme ako vytlmiť a odhlučniť strechu vozidla špičkovými materiálmi Comfortmat, ktoré zaistia tichú a komfortnú jazdu.

1) Demontáž stropnice a príprava povrchu

Než sa pustíme do samotného odhlučnenia, je nutné demontovať stropnicu. Práve demontáž a opätovná montáž stropnice je na celom odhlučnení časovo najnáročnejšia a odporúčame pracovať v dvoch ľuďoch. Najprv demontujeme A, B, C a v prípade vozidiel typu kombi aj D stĺpiky, ktorých demontáž nám umožní stropnicu zložiť. Stĺpiky držia zvyčajne na niekoľkých skrutkách, prípadne iba na plastových príchytkách. Stropnica potom už drží zvyčajne na niekoľkých držiakoch, prípadne suchom zipsu. Je nutné tiež odpojiť lampičky osvetlenia a potom už nič nebráni odobraní stropnice, ktorú v ideálnom prípade vyberte von z auta. U niektorých vozidiel nájdete na strope nalepené továrenské odhlučnenie, ktoré odstráňte a strop dôkladne vyčistite. K tomu vám perfektne poslúži napríklad čistič Bilt Hamber Surfex HD, ktorý rýchlo odstráni všetky nečistoty a zároveň povrch odmastí. Akonáhle strop vyčistíte, môžete sa pustiť do prvého kroku, ktorým je aplikácia antivibračného materiálu.

2) Aplikácia antivibračného materiálu

Prvú vrstvu odhlučnenia tvorí už tradične antivibračný materiál. Ten strechu spevní a zamedzí vibráciám a rezonanciám tejto oblasti. Zaistí tiež odstránenie plechového zvuku, ktorý počujete napríklad po klopaní na strechu zvonka. To má v praxi za následok elimináciu zvuku dažďových kvapiek, ktoré pri jazde za dažďa takmer nepočujete. Pre tieto účely najčastejšie volíme antivibračný materiál z radu Premium, konkrétne Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 ​​mm. Dark D2 je momentálne najľahším antivibračným materiálom o tejto hrúbke súčasnosti, čo oceníte najmä pri odhlučnení stropu. Len pre úplnosť, hmotnosť materiálu je 2,48 kg na 1 m². Antivibračný materiál nalepte na povrch strechy a následne použite prítlačný valček pre maximálnu priľnavosť a účinnosť tlmenia. Antivibračné materiály totiž fungujú na 100% iba v prípade, že sú dokonale priľnuté k povrchu bez vzduchových medzier. Strecha vozidla má úplne rovný povrch a aplikácie materiálu je v podstate najjednoduchšia zo všetkých oblastí vozidla. Odporúčame pokryť antivibračným materiálom kompletne celý povrch podlahy a nenechávať nikde voľné plochy, ušetrenie jedného kusu materiálu za to určite nestojí. Nebojte sa materiál po krajoch prekryť, nie je to na škodu a účinok materiálu bude vyššia. Na celú strechu budete napríklad v prípade vozidla Škoda Octavia potrebovať cca 7 kusov materiálu o rozmere 500 x 350 mm. Pre verziu kombi si však nachystajte o 3 kúsky viac. Akonáhle máme hotovo, pustíme sa do druhej vrstvy odhlučnenia v podobe zvukovo izolačného materiálu.

3) Aplikácia zvukovo a tepelne izolačného materiálu

Ako ďalšiu vrstvu volíme zvukovo izolačný materiál. Na výber máme z dvoch veľmi účinných variantov a je samozrejme na vás, akú zvolíte. My si popíšeme rovno tú najúčinnejšiu možnú variantu odhlučnenia strechy. Tou je zvukovo aj tepelnoizolačný materiál Comfotmat Skyline, ktorý je priamo určený pre odhlučnenie strechy vozidla. Zároveň sa ide o najľahší zvukovo izolačný materiál s protihlukovou membránou na svete s hmotnosťou 2,8 Kg na 1 m². Aj vďaka tejto membráne poskytuje Skyline vysokú úroveň zvukovej izolácie až -25 dB. Okrem toho Skyline poskytuje aj tepelne izolačnú funkciu, čo oceníte najmä v lete. V horúcich dňoch sa cez strechu nedostane toľko tepla a v aute dlhšie vydrží chladnejšie teploty z klimatizácie. V zime je efekt opačný a ak máte odhlučnené celé auto materiály Comfortmat, z interiéru vozidla neuniká teplo. Toľko k teórii, poďme si povedať niečo o aplikácii, ktorá je veľmi jednoduchá. Skyline stačí nalepiť taktiež na celú plochu strechy, len s tým rozdielom, že materiál lepíme vedľa seba a okraje neprekrývame. Pritláčací valček v tomto prípade nepoužívame. Na celú strechu budete potrebovať rovnaké množstvo ako v prípade antivibračného materiálu, teda zvyčajne 7 kusov materiálu Comfortmat Skyline o rozmere 500 x 350 mm. Platí opäť pre modelový príklad vozidla Škoda Octavia vo verzii liftback, u kombíku to bude o 3 kusy materiálu viac. Týmto je strecha prakticky odhlučnená a môžete sa pustiť do zloženia interiéru. Máme pre Vás však tip na ešte tretiu vrstvu, ktorá môže byť aplikovaná aj samostatne. Pokračujeme teda ďalším bodom.

4) Aplikácia protihlúkovej peny

Tento bod je nesmierne dôležitý, preto odporúčame aj naďalej čítať. Ako tretiu vrstvu odporúčame aplikovať ešte polyuretánovú penu Comfortmat Soft Wave. Táto pena totiž dokáže pohltiť hluk, ktorý by bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia a zároveň vyplní priestor medzi strechou a stropnicou. Vlnitý povrch zamedzí šíreniu hluku po rovnom povrchu strechy a pohltí aj ďalšie zvuky ako škrípanie alebo chrastenie stropnice, prípadne kabeláže osvetlenia a pod. Soft Wave disponuje tvarovou pamäťou a je veľmi flexibilný. Aj napriek hrúbke 15 mm materiál môžete aplikovať takmer do všetkých priestorov, pretože sa dokáže stlačiť na iba jeden milimeter. Veľkou výhodou tohto materiálu je okrem excelentnej schopnosti absorbcie hluku aj jeho hmotnosť, ktorá je iba 0,6 kg na 1 m². Teraz prichádza vyššie spomínaná dôležitá informácia. V prípade, že nemáte záujem o tepelnú izoláciu strechy vozidla, alebo vás zaujíma najmä najnižšia možná hmotnosť odhlučnenia, môžete kompletne vynechať bod č. 3 tohto článku. To znamená vôbec neaplikovať zvukovo a tepelne izolačný materiál Comfortmat Skyline a namiesto neho nalepiť iba Comfortmat Soft Wave. Strechu tak dôkladne odhlučníte a ušetríte v priemere 3 až 4 kg hmotnosti. K aplikácii budete potrebovať rovnaké množstvo materiálu, môžete však zakúpiť aj 4x tak veľký rozmer 1000 x 700 mm, ktorý sa vyložene hodí pre túto oblasť. Pre aplikáciu samozrejme nepoužívame pritláčací valček a penu iba rukou pritlačíme. Všetky materiály Comfortmat disponujú extrémne účinnou lepiacou vrstvou, ktorá má rovnaký účinok od -50 do +150 stupňov a samovoľne sa nikdy neuvoľnila ani na vodorovnej ploche akou je strecha.

Aké materiály sme teda pre odhlučnenie strechy použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidlá strednej triedy typu Škoda Octavia alebo VW Passat (liftback alebo sedan). V prípade výrazne väčších či menších vozidiel sa môžu počty mierne líšiť. Pre presnejší výber materiálov odporúčame navštíviť náš konfigurátor odhlučnenia, kde si môžete vybrať vhodné materiály podľa typu vášho vozidla.

  • 7x antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 pre spevnenie a zamedzenie vibrácií strechy.
  • 7x zvukovo aj tepelno izolačný materiál Comfotmat Skyline pre odhlučnenie a tepelnú izoláciu strechy (túto vrstvu je možné úplne vynechať).
  • 7x polyuretánová pena Comfortmat Soft Wave pre odhlučnenie strechy a vyplnenie priestoru medzi strechou a stropnicou.
  • 1x prítlačný valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
  • 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pre vyčistenie plastových aj kovových častí podbehov.

Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie strechy sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor pre montáž? V takomto prípade využite možnosti odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle +420 607 38 38 38, alebo nám napíšte na e-mail montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť podlahu vozidla
Cez podlahu sa do interiéru vozidla dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. V našom článku sa dozviete ako odhlučniť podlahu vozidla v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Comfortmat - revolúcia v odhlučnení vozidiel
Technológie idú rýchlo dopredu a to platí aj pre odhlučnenie vozidiel. Preto sme museli prísť s novými hi-tech materiálmi a novou stratégiou pre nadchádzajúce roky. Určite čítajte ďalej, stojí to za to!
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako na odhlučnenie predných podbehov vozidla
Odhlučnenie predných podbehov má vplyv najmä na hluk od vozovky, kolies a lietajúcich kamienkov. V našom článku sa dozviete ako predné podbehy veľmi účinne odhlučniť.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť batožinový priestor
S príchodom nových a účinnejších antivibračných a zvukovoizolačných materiálov Comfortmat sme aktualizovali náš článok týkajúci sa odhlučnenia kufra.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok