Môj účet

Ako správne odhlučniť dvere auta

Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru auta preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla. Aj práve preto odhlučnením dverí začíname náš seriál článkov týkajúcich sa odhlučnením vozidla. Odhlučnenie dverí vykonávame výhradne špičkovými antivibračnými a zvukovo izolačnými materiálmi spoločnosti Comfortmat a v tomto článku sa dozviete v niekoľkých podrobných bodoch ako na správne vytlumenie a odhlučnenie dverí vozidla. Vďaka membránovým materiálom najnovšej generácie garantujeme najúčinnejšie odhlučnenie dverí na trhu.

1. Demontáž čalúnenia dverí

Teraz sa teda pusťme do samotného odhlučnenia dverí, konkrétne prvého kroku. Zo všetkého najskôr musíte demontovať plastovú výplň dverí, ak chcete čalúnenie, alebo ľudovo povedané "tapec". Čalúnenie je prichytené na vnútorný plech dverí pomocou niekoľkých skrutiek a tiež plastových úchytov (křápek). Najprv odskrutkujte všetky skrutky. Upozorňujeme, že niektoré nájdete zvyčajne aj skryté pod lištami alebo madlami dverí a je k nim ťažší prístup. Preto k demontáži odporúčame používať šetrné plastové nástroje, ktorými nepoškodíte interiér, napríklad našu sadu nástrojov do interiéru vozidla. Po odskrutkovaní skrutiek ťahajte čalúnenie smerom k sebe a tým vycvaknite plastové príchytky. Akonáhle sa vám podarí čalúnenie demontovať z plechu, ťahajte ho smerom nahor a zložte z dverí. Ako posledný krok bude potrebné ešte odpojiť tiahlo otvárania dverí, odpojiť osvetlenie dverí, v niektorých prípadoch odpojiť reproduktory ktoré držia v čalúnení alebo odpojiť ovládanie zrkadiel a okien. Všetky tieto kroky odporúčame vykonávať s maximálnym citom a trpezlivosťou, aby nedošlo k poškodeniu jednotlivých dielov.

2. Demontáž parozábrany, prípadne sťahovacieho mechanizmu

Po demontáži čalúnenia môže nastať viac variantov. Cieľom je dostať sa k vonkajšiemu plechu dverí, na ktoré v ďalšom kroku aplikujeme antivibračný a následne protihlukový materiál. Niektoré vozidlá, ako napríklad Škoda Octavia 2, VW Golf IV alebo VW Transporter T6, ktorého dvere vidíte na našich fotografiách, majú na vnútornom plechu výplň so sťahovacím mechanizmom. Ten je potreba tiež demontovať, aby ste si zaistili pohodlný prístup k vonkajšiemu plechu. Druhou možnosťou, na ktorú môžete pri demontáži naraziť, je otvor s plastovou alebo igelitovú ochranou proti vlhkosti, tzv. parozábranou. Tú nájdete napríklad vo vozidlách Škoda Octavia 3, VW Golf VII alebo Audi A5. Táto možnosť je ľahšie na demontáž, na druhú stranu je horší prístup k vonkajšiemu plechu. Akonáhle máte hotovo, môžete sa pustiť do aplikácie antivibračného materiálu. Najprv je však nutné vonkajší plech perfektne vyčistiť a odmastiť. K tomu môžete použiť napríklad náš najpredávanejší čistič Bilt Hamber Surfex HD. Ten povrch dôkladne vyčistí a pripraví pre aplikáciu prvej vrstvy tlmiaceho materiálu. Čistý povrch je veľmi dôležitý na to, aby antivibračný materiál dokonale priľnul k plechu a v budúcnosti sa samovoľne neodlepil. Pri práci odporúčame používať chemicky odolné rukavice.

3. Aplikácia antivibračného materiálu na vonkajší plech

Základom pre odhlučnenie ľubovoľnej plochy auta je antivibračný materiál. Ten plech spevní a zamedzí vibráciám, ktoré ľudské ucho vníma v určitej frekvencii tiež ako hluk. Má navyše tiež antikorózne vlastnosti. Schopnosť zamedziť vibráciám je závislá na kvalite antivibračného materiálu, jeho hrúbky a najmä na jeho zásadné vlastnosti, ktorou je akustický stratový činiteľ (anglicky Mechanical Loss Factor - MLF). Ten vyjadruje schopnosť materiálu pohlcovať šíriaci sa zvuk a meniť energiu zvukom vytvorených vibrácií na tepelnú energiu. Udáva sa desatinnými číslom (napríklad od 0,20 do 0,60) a čím viac sa blíži číslu 1, tým lepšie. Teoretický maximálny stratový činiteľ je 1, čo znamená žiadne vibrácie. Preto pre odhlučnenie dverí používame výhradne antivibračné materiály Comfortmat, ktorý ponúka špičkové materiály s unikátnymi fyzikálnymi vlastnosťami. V ponuke spoločnosti Comfortmat nájdete celkom päť modelových radov antivibračných materiálov, z ktorých každá rada dispnuje materiály o niekoľkých hrúbkach. Na účely odhlučnenia dverí pracujeme najčastejšie s prémiovým materiálom Comfortmat Dark D2, ktorý vyniká nielen vysokou schopnosťou zamedzenia vibrácií, ale zároveň ide o najľahší materiál na svete s akustickým stratovým činiteľom na hodnote 0,35. Pokiaľ je pre vás prioritou dostupnejšia cena, môžete samozrejme použiť aj materiál zo základného radu Comfortmat Standard S2, ktorý ponúkne podobne kvalitnú službu. Na vonkajší plech dverí budete potrebovať pri väčšine vozidiel 1 kus antivibračného materiálu, ktorý sa ponúka v rozmere 700 x 500 mm. A ako materiál aplikovať? Najprv si nastrihajte požadovaný tvar materiálu a následne ho aplikujte na plech dverí. Antivibračné materiály Comfortmat disponujú vysoko účinnou samolepiacou vrstvou a nemusíte sa obávať v budúcnosti ich odlepeniu. Po nalepení je však nutné tlmiaci materiál k plechu dostatočne pritlačiť, aby tlmenie malo čo najväčšiu účinnosť. K tomu odporúčame kovový prítlačný valček Comfortmat Roller. Upozorňujeme, že na odtokové kanáliky žiaden materiál nikdy neaplikujeme, viď. fotografie nižšie. Pri práci odporúčame používať ochranné rukavice odolné proti prerezaniu.

4. Aplikácia protihlukového materiálu na vonkajší plech

Teraz sa dostávame k samotnému odhlučneniu dverí, ktorého najdôležitejším prvkom je zvukovo izolačný (protihlukový) materiál. Aplikáciu zvukovo izolačného materiálu dôrazne odporúčame, pretože má pre celkové odhlučnenie dverí úplne zásadnú a nezameniteľnú úlohu. Preto si dajte tiež pozor na spoločnosti, ktoré z dôvodov ušetrenia nákladov vonkajší plech dverí neodhlučňujú druhou vrstvou. Pre tieto účely aplikujeme ako druhú vrstvu špičkový zvukovo izolačný materiál Comfortmat Integra, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre odhlučnenie dverí automobilu. Ide o unikátny trojvrstvový tlmiaci materiál s hrúbkou 6 mm, ktorý kombinuje zvukovo aj tepelne izolačnú funkciu vďaka svojej viacvrstvovej štruktúre. Súčasťou Integry je aj protihluková membrána, ktorá dokáže účinne zamedziť prenikaniu hluku do interiéru vozidla. Comfortmat Integra poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie až 26 dB. Materiál je samozrejme 100% vodeodolný, neabsorbuje vodu, nehnije a nerozkladá sa. Pre jedny dvere budete potrebovať 1 kus tohto materiálu. Aplikuje sa ako druhá vrstva na antivibračný materiál, ktorého povrch taktiež odporúčame najprv odmastiť. Materiál stačí nalepiť a ručne pritlačiť. Aj v tomto prípade nechajte odtokové kanáliky nepolepené. V prípade, že je pre vás úplnou prioritou váha vozidla a pritom ho napriek tomu chcete kvalitne odhlučniť, odporúčame alternatívu v podobe materiálu Comfortmat Vision. Ten bol uvedený na trh práve pre inštalácie, kde hmotnosť hrá dôležitú úlohu. 

5. Aplikácia antivibračného materiálu na vnútorný plech dverí

Aj vnútorný plech je nutné vytlmiť, pretože ten je častým zdrojom nežiaducich vibrácií a rezonancií. Aplikáciou antivibračného materiálu dvere uzavriete, čo má tiež za následok nielen zníženie hluku, ale aj zamedzenie prenikaniu vody a vlhkosti do dverí. Bonusom je potom výrazné zlepšenie akustiky reproduktorov a to najmä ich basovej zložky vďaka vytvoreniu uzatvorenej ozvučnice. Tlmenie dverí je teda nevyhnutným základom tiež pre montáž nových reproduktorov. Väčšinu zákazníkov obvykle veľmi prekvapí, ako sa zmení zvuk po vytlmení dverí aj u továrenských reproduktorov. Teraz k samotnej aplikácii. Pred nalepením antivibračného materiálu sa musia naspäť nainštalovať plastové záslepky alebo výplň so sťahovacím mechanizmom, ktorá bola k vnútornému plechu dverí priskrutkovaná, alebo prinitovaná. Ak boli nejaké časti pôvodne prinitované, je nutné ich znova prinitovať, alebo použiť nitovacie matice. Odporúčame tiež prekontrolovať kabeláž vo dverách a ak je niekde uvoľnená, upevnite ju pomocou sťahovacích pások. Je tiež vhodné skontrolovať, či je kabeláž vo dverách dôkladne opletená. V prípade, že nie je a káble sú bez akejkoľvek ochrany, odporúčame ešte celú kabeláž zaizolovať pomocou textilnej izolačnej pásky, ktorá zamedzí klepanie káblov o plastové a kovové časti dverí a tiež zvýši ochranu samotnej kabeláže. Pre aplikáciu poslednej vrstvy odhlučnenia dverí použijeme opäť špičkový antivibračný materiál Comfortmat Dark D2, prípadne alternatívu z radu Standard alebo Gold. Materiál nalepíme na celú plochu vnútorného plechu dverí a na všetky ochrany proti vlhkosti, ktoré sú skryté pod čalúnením. Nezalepujú sa iba funkčné otvory, ktoré slúžia pre skrutky a plastové príchytky. Pred aplikáciou odporúčuáme plochu opäť odmastiť vyššie spomenutým čističom. Tlmiaci materiál prilepíme rukou a následne pritlačíme pomocou pritlačovacieho valčeka. Na vnútorný plech dverí vystačí zvyčajne 1 kus antivibračného materiálu s rozmerom 700 x 500 mm.

6. Aplikácia protihlukového materiálu na plastové výplne dverí

Dvere máme už takmer odhlučnené, zostáva však posledný diel skladačky a to odhlučnenie plastových výplní dverí, alebo čalúnenia. Odhlučnenie čalúnenia má tiež významný vplyv na celkové odhlučnenie dverí, navyše plasty spevní a zamedzí ich rezonanciám. Na tento veľmi členitý povrch spravidla používame profesionálny akustický materiál na báze veľmi hustej mikroporéznej polyuretánovej peny Comfortmat Soft Wave 15, ktorý disponuje okrem vysokej schopnosti odhlučnenia, tiež výraznou flexibilitou a tvarovou pamäťou. Vďaka tomu je ideálny práve do stiesnených priestorov čalúnenia dverí a vlnitý povrch je u tejto tvarovej peny schopný absorbovať viac hluku v tomto uzavretom priestore. Pred nalepením si do materiálu vystrihnite otvory na konektory, skrutky, príchytky alebo tiahle a následne nalepte na plastovú výplň a to aj po krajoch. Na jedny dvere si s prehľadom vystačíte s 1 kusom materiálu Comfortmat Soft Wave 15 o rozmere 1000 x 700 mm. Tento rozmer odporúčame z hľadiska jednoduchej aplikácie a výslednej estetickej stránky. Ako finančne menej náročnú alternatívu môžete zvoliť vlastnosťami podobný (ale menej účinný) materiál Comfortmat Ultrasoft 10. Čalúnenie dverí následne osadíme všetkými konektormi, nasadíme späť tiahlo na zámok a používame opačný postup ako pri demontáži. Najprv nasunieme čalúnenie na dvere vo vrchnej časti pri okne, zatlačíme smerom dole a potom čalúnenie nacvakneme späť do dverí. V poslednom kroku čalúnenie priskrutkujeme k dverám a osadíme lištami, krytkami a madlami. To je všetko, dvere sú teraz maximálne odhlučnené a môžete sa pustiť do odhlučnenia ďalších častí vášho vozidla.

Aké materiály sme teda pre odhlučnenie dverí použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidlá strednej triedy typu Škoda Octavia, alebo VW Passat. Na dvoje dvere vozidla teda použijeme nasledujúce materiály:

Pre presný výpočet materálov môžete využiť náš konfigurátor odhlučnenia. Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie dverí sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor pre montáž? V takomto prípade využite možnosti odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle +420 607 38 38 38, alebo nám napíšte na email montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako odhlučniť strechu auta?
Odhlučnenie strechy zamedzí hluku, ktorý preniká práve cez strechu vozidla. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra alebo dažďových kvapiek. Okrem toho strechu aj tepelne izolujeme a v tomto článku sa pozrieme ako na to.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť podlahu vozidla
Cez podlahu sa do interiéru vozidla dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. V našom článku sa dozviete ako odhlučniť podlahu vozidla v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Comfortmat - revolúcia v odhlučnení vozidiel
Technológie idú rýchlo dopredu a to platí aj pre odhlučnenie vozidiel. Preto sme museli prísť s novými hi-tech materiálmi a novou stratégiou pre nadchádzajúce roky. Určite čítajte ďalej, stojí to za to!
Celý článok
Ako na odhlučnenie predných podbehov vozidla
Odhlučnenie predných podbehov má vplyv najmä na hluk od vozovky, kolies a lietajúcich kamienkov. V našom článku sa dozviete ako predné podbehy veľmi účinne odhlučniť.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť batožinový priestor
S príchodom nových a účinnejších antivibračných a zvukovoizolačných materiálov Comfortmat sme aktualizovali náš článok týkajúci sa odhlučnenia kufra.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok