Môj účet

Ako najúčinnejšie odhlučniť batožinový priestor auta

Odhlučnenie batožinového priestoru má spolu s podlahou zásadný vplyv na celkové odhlučnenie vozidla, pretože cez zadné podbehy aj dno kufra preniká do interiéru výrazný hluk od zadných pneumatík, hluk odrážajúci sa od vozovky, ale aj silné vibrácie nápravy alebo výfukového systému. Na úspešné zníženie hluku v interiéri je preto nevyhnutné aplikovať veľmi účinné materiály so špecifickými vlastnosťami pre danú oblasť. V našom ďalšom článku zo seriálu odhlučnenia sa dozviete podrobný postup ako celý batožinový priestor odhlučniť špičkovými materiálmi Comfortmat, ktoré v súčasnosti umožnia najúčinnejšie odhlučnenie vozidla.

1) Demontáž obloženia kufra a príprava povrchu

Pred samotným odhlučnením je samozrejme nutné demontovať všetky časti interiéru, teda obloženie kufra, koberce, plastové lišty a pod. Tieto časti sú obvykle prichytené na niekoľkých skrutkách, prípadne plastových príchytkách. Skrutky teda musíte odskrutkovať a plastové príchytky odcvaknúť. Akonáhle všetky tieto časti batožinového priestoru demontujete, môžete sa pustiť do prípravy povrchu. Ten je nutné zbaviť všetkých nečistôt, mazív alebo voskov, ale aj časti továrenského odhlučnenia, pokiaľ sa vo vozidle nejaké nachádza. K tomu vám poslúži napríklad čistič Bilt Hamber Surfex HD, ktorý rýchlo odstráni všetky nečistoty a zároveň povrch odmastí. Teraz je teda batožinový priestor pripravený na aplikáciu antivibračného materiálu, o ktorého aplikácii sa dozviete v ďalšom kroku.

2) Aplikácia antivibračného materiálu a jeho správny výber

Pri odhlučnení batožinového priestoru hrá antivibračný materiál úplne zásadnú úlohu, pretože táto oblasť je podobne ako podlaha extrémne zaťažovaná vibráciami a nízkofrekvenčným hlukom od pneumatík. Ide totiž o veľmi špecifickú oblasť, ku ktorej je dôležité pristupovať obzvlášť starostlivo. Aj z toho dôvodu nájdete v našich inštaláciách hneď niekoľko druhov antivibračných materiálov, na ktoré sa môžete pozrieť na fotografiu nižšie. Materiály sa nelíšia iba svojimi farbami, ale majú aj rozdielne zloženie, účinnosť a tiež hrúbku. Vibráciami a nízkofrekvenčným hlukom najviac zaťaženou oblasťou batožinového priestoru sú zadné podbehy, na ktoré odporúčame aplikovať antivibračný materiál s hrúbkou nad 3 mm s akustickým stratovým činiteľom (MLF) na hodnote okolo 0,40 jednotiek. Tenšie a menej účinné materiály majú na podbehoch veľmi slabý až zanedbateľný účinok. Aj preto našim zákazníkom ako najúčinnejšie riešenie odporúčame profesionálny antivibračný materiál Comfortmat Atom, ktorý nájdete na podbehoch väčšiny našich inštalácií. Atóm s dvojvrtsvým zložením, hrúbkou 4 mm a MLF 0,60 jednotiek eliminuje vibrácie a výrazne zníži nízkofrekvenčný hluk od pneumatík. Pritom je aj napriek svojej hrúbke a účinnosti pomerne flexibilný a dá sa s ním pracovať aj bez zahrievania, pokiaľ je skladovaný pri izbovej teplote. Ak je však pre vás dôležitejšia jednoduchá aplikácia a nižšia cena, bude pre vás na podbehy optimálnym riešením Comfortmat Viper s hrúbkou 3 mm a MLF 0,49 jednotiek. Stále ide o vysoko účinný prémiový materiál, ktorý sa navyše pýši najnižšou hmotnosťou zo všetkých materiálov na trhu pri danej účinnosti a hrúbke. A to s vysokou flexibilitou bez potreby nahrievania. Dno kufra je tiež pomerne veľmi zaťažované vibráciami aj hlukom a aj tu je dôležité starostlivo zvoliť vhodný antivibračný materiál. Pre vysokú účinnosť a dôkladné odhlučnenie odporúčame opäť Comfortmat Viper, prípadne jeho tenší variant Comfortmat Cobra. Cobra s hrúbkou 2,3 ​​mm a MLF 0,40 jednotiek zaujme predovšetkým v súčasnosti neprekonateľným pomerom účinnosti a nízkej hmotnosti. Aj preto sa perfektne hodí nielen na odhlučnenie dna batožinového priestoru, ale aj blatníkov a ďalších oblastí vozidla. Teraz poďme k samotnej aplikácii. Vždy je optimálne pracovať v zodpovedajúcich podmienkach s materiálom zahriatym na izbovú teplotu. Zvolený antivibračný materiál nalepte na povrch a následne použite pritláčací valček pre maximálnu priľnavosť a účinnosť tlmenia. Antivibračné materiály totiž fungujú na 100% iba v prípade, že sú dokonale priľnuté k povrchu bez vzduchových medzier. Odporúčame pokryť antivibračným materiálom kompletne celý povrch batožinového a nenechávať nikde voľné plochy. Nezabúdajte, že antivibračný materiál zamedzuje aj hluku o najnižších frekvenciách a každé vynechané miesto tak znižuje jeho účinok. Vždy je tiež lepšie dobre plánovať a materiál príliš nekúskovať. Doby, kedy sa odporúčalo pláty strihať na veľmi malé kusy, sú už dávno preč. Síce sa s menšími kúskami lepšie pracuje, zbytočne sa však častým prekrývaním navyšuje celková výška odhlučnenia a zároveň sa zvyšuje riziko vniknutia vlhkosti a vzduchu medzi jednotlivé kusy materiálu.

3) Aplikácia protihlukového materiálu

Ďalším nevyhnutným krokom je aplikácia účinného zvukovoizolačného materiálu, ktorý zamedzí prenikaniu hluku najmä o stredných a vyšších frekvenciách. Vďaka špičkovým materiálom spoločnosti Comfortmat máme v ponuke hneď niekoľko rôzne účinných možností ako podlahu vozidla odhlučniť a na každú oblasť batožinového priestoru používame odlišný materiál. Najprv sa opäť venujme najskôr podbehom, pretože tie sú najviac zaťažené hlukom od zadných pneumatík. Najčastejšie v našich inštaláciách nájdete prémiový membránový materiál Comfortmat Blockshot modrej farby s celkovou hrúbkou 7 mm a schopnosťou zvukovej izolácie až 32 dB. Taká vysoká účinnosť je daná predovšetkým vďaka zloženiu s protihlukovou membránou s hrúbkou 2 mm, ktorá až zdvojnásobuje účinnosť materiálu. Druhou a výrazne účinnejšou možnosťou odhlučnenia podbehov je aplikácia membránového materiálu Comfortmat Titan Lite. Ten disponuje taktiež hrúbkou 7 mm, ale má úplne odlišné zloženie. Účinnejšiu zvukovoizolačnú vrstvu dopĺňa 3 mm hrubá protihluková membrána, ktorá umožní zvukovú izoláciu až 36 dB. Pre dno batožinového priestoru spoločnosť Comfortmat vytvorila špeciálny membránový materiál Comfortmat Raptor, ktorý je výnimočný predovšetkým svojou hrúbkou 4 mm a stále nadštandardnou izoláciou 30 dB. Jeho súčasťou je taktiež protihluková membrána s hrúbkou 2 mm, ktorá poskytne dôkladné odhlučnenie dna kufra a nízka hrúbka umožní veľmi jednoduchú aplikáciu. Materiál dokonale kopíruje členitý povrch kufra a silná lepiaca vrstva zaisťuje dokonalé priľnutie. A konečne na blatníky aplikujeme najľahší membránový materiál Comfortmat Integra, ktorý je určený vďaka svojej nízkej hmotnosti a stále vysokej účinnosti nielen na odhlučnenie blatníkov, ale aj dverí. Pokiaľ je pre vás prioritou práve hmotnosť, môžete na dno aj blatníky použiť ako alternatívu ultraľahký materiál Comfortmat Vision. Na podbehy však vždy odporúčame jeden z vyššie uvedených membránových materiálov. Ako teda vidíte, možností odhlučnenia kufra je hneď niekoľko a vyberať môžete z mnohých materiálov v prvej aj druhej vrstve. Preto môžete využiť aj náš konfigurátor odhlučnenia, ktorý vám pomôže správny výber presne podľa vašich požiadaviek. Nech už sa rozhodnete pre akýkoľvek materiál v druhej vrstve, postup aplikácie je totožný. Vždy sa snažte využiť čo najväčšiu plochu materiálu a zbytočne ho nekúskujte. Ideálnym postupom je si materiál vopred priložiť na plochu, premerať a odstrihnúť potrebný tvar. Potom materiál nalepte na prvú vrstvu odhlučnenia. Na rozdiel od antivibračného materiálu, ktorý je vhodné po krajoch prekrývať a potom dôkladne rozvalčekovať, materiál v druhej vrstve vždy aplikujte vedľa seba s čo možno najmenšími medzerami a vyvarujte sa základnej chyby v podobe prekrývania okrajov. Tým sa dostáva pod materiál vzduch, znižuje sa účinnosť a v budúcnosti hrozí jeho odlepenie.

Aké materiály sme teda na odhlučnenie batožinového priestoru použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidla strednej triedy typu Škoda Octavia. V prípade výrazne väčších či menších vozidiel sa môžu počty mierne líšiť a záleží samozrejme predovšetkým na objeme daného kufra. Pre presnejší výber materiálov odporúčame navštíviť náš konfigurátor odhlučnenia, kde si môžete vybrať vhodné materiály podľa typu vášho vozidla.

1) Variant Premium

2) Variant Expert

  • 1. vrstva: 3x antivibračný materiál Comfortmat Atom na zadné podbehy zo strany kufra.
  • 1. vrstva: 5x antivibračný materiál Comfortmat Viper na dno batožinového priestoru.
  • 1. vrstva: 1x antivibračný materiál Comfortmat Cobra na blatníky.
  • 2. vrstva: 3x zvukovoizolačný materiál Comfortmat Titan Lite na zadné podbehy zo strany kufra.
  • 2. vrstva: 5x zvukovoizolačný materiál Comfortmat Raptor na dno batožinového priestoru.
  • 2. vrstva: 1x zvukovoizolačný materiál Comfortmat Integra na blatníky.
  • 1x pritláčací valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
  • 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD na vyčistenie plastovej aj kovovej časti podbehov.

Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie podlahy sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor na montáž? V takom prípade využite možnosti odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle +420 607 38 38 38, alebo nám napíšte na e-mail montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Všetko, čo by ste mali vedieť o odhlučnení auta
Odhlučnenie auta umožní zníženie hluku v interiéri, zlepší komfort pri cestovaní a chráni pred tepelnými stratami. Všetko dôležité vrátane výsledkov merania hluku sa dočítate v našom článku.
Celý článok
Odhlučnenie veľkých MPV, dodávok a minivanov
Odhlučnenie týchto typov vozidiel je v poslednom čase veľmi žiadané, najmä kvôli ich vysokej popularite a prakticky nulovej továrenskej zvukovej izolácii. Viac informácií nájdete v článku.
Celý článok
Ako vybrať antivibračný materiál
Antivibračný materiál má úplne zásadnú funkciu pri odhlučnení vozidiel. Prečo tomu tak je aj všetky ďalšie vlastnosti a funkcie antivibračných materiálov sa dozviete v našom článku.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť podlahu vozidla
Cez podlahu sa do interiéru vozidla dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. V našom článku sa dozviete ako odhlučniť podlahu vozidla v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako na odhlučnenie predných podbehov vozidla
Odhlučnenie predných podbehov má vplyv najmä na hluk od vozovky, kolies a lietajúcich kamienkov. V našom článku sa dozviete ako predné podbehy veľmi účinne odhlučniť.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok