Môj účet

Odhlučnenie veľkých MPV, dodávok a minivanov

Vozidlá typu Mercedes-Benz V-Class, Volkswagen T6, Opel Vivaro alebo Toyota Proace sú nie len medzi českými vodičmi stále oblúbenejšie a to hned z niekoľkoých dôvodov. Ich výhodou je zvyčajne niekoľko verzií karosérie a môžete si tak vybrať, či vozidlo využívate ako dodávku alebo ako úžitkové vozidlo pre firemné účely alebo využijete pre rodinné cetovanie. Moderné prémiové minivany dokážu nabiednuť predtým nemožný luxus, povodený design exteriéru a interiéru aj potrebný komfort pri dlhých cestách. Všetky tieto vozidlá majú však jedno spoločné a to vysoký hluk v interiéru aj pri nízkych rýchlostiach.  Jak sa tomu vyhnúť si popíšeme v tomto článku.

Prečo je vhodné vozidlá odhlučniť? 

Je prakticky jedno, či vlastníte základný VW Transporter na služobné účely alebo luxusný Mercedes-Benz triedy V na dovolenku s rodinou. Na základe našich desiatok inštalácií v týchto typoch vozidiel sme dospeli k záveru, že všetky tieto vozidlá nemajú žiadnu továrenskú zvukovú izoláciu, a to nielen proti hluku z okolitej cesty, ale často ani proti vibráciám karosérie. Po odstránení čalúnenia nás vždy privíta úplne holý plech, a to vo dverách a na bokoch vozidla, ako aj na podlahe, v podbehoch zadných kolies alebo na streche. A je to zázrak, pretože niektoré autá môžu ľahko presiahnuť cenu dvoch miliónov korún a patria do prémiového segmentu. O to viac sú majitelia týchto vozidiel sklamaní. Pri zvyšujúcej sa rýchlosti preniká do interiéru výrazný hluk z predných a zadných pneumatík, vozovky a okolitého hluku. Je tu aj motor, ktorý spôsobuje nielen hluk, ale aj vibrácie karosérie, a to isté platí pre zavesenie kolies, často tvrdo nastavené tlmiče alebo prevodovku. Konštrukcia a tvar karosérie neprispievajú k aerodynamickému hluku. Našťastie sa to dá vyriešiť dodatočnou zvukovou izoláciou, pri ktorej aplikujeme vysoko účinné antivibračné a zvukovoizolačné materiály na všetky dôležité miesta vozidla. Pre kompletné odhlučnenie sa zameriavame na všetky dvere a boky vozidla, podlahu, podbehy zadných kolies, strechu, kapotu a torpédo. Keďže účinok zvukovej izolácie je v týchto typoch vozidiel najvyšší, sme schopní dosiahnuť zníženie hluku v interiéri o viac ako 5 dB. Ak si neviete predstaviť tento údaj, môže ísť o zníženie hluku minimálne o päťdesiat percent. Hluk od pneumatík alebo z vozovky prakticky vymizne a zníži sa aj hluk motora, okolitý hluk z vozovky a aerodynamický hluk pri vysokých rýchlostiach. V praxi môžete túto situáciu ľahko simulovať. Ak napríklad jazdíte rýchlosťou 130 km/h, vďaka zvukovej izolácii budete mať pocit, že jazdíte maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Medzi ďalšie výhody patrí zabránenie vŕzganiu plastov v interiéri, zlepšenie továrenského zvukového systému, ako aj izolácia vozidla a zabránenie tepelným stratám. V ďalšej kapitole popíšeme, ako funguje samotná zvuková izolácia.

Priebeh odhlučnenia vozidla

Zvuková izolácia sa vykonáva v niekoľkých fázach. Prvou je kompletná demontáž interiéru, keď odstránime plastové výplne dverí a bočných panelov, sedadlá, obloženie podlahy a strechy a ďalšie časti interiéru. Keď v celom interiéri zostanú len holé plechy, pustíme sa do čistenia a dôkladného odmastenia celej karosérie. Len tak je možné zaručiť rovnakú účinnosť a priľnavosť materiálov počas celej životnosti vozidla. Potom môžeme začať používať materiály na odhlučnenie vozidla. Pracujeme výlučne s prvotriednymi materiálmi od ruských výrobcov Comfortmat a SGM, ktoré sú v súčasnosti najúčinnejšími zvukovoizolačnými materiálmi na trhu. Samotná zvuková izolácia je rozdelená do troch častí. Prvou je aplikácia antivibračného materiálu v prvej vrstve, po ktorej nasleduje použitie zvukovoizolačného materiálu v druhej vrstve. V poslednej fáze zvukovej izolácie sa na plastové časti interiéru aplikujú materiály pohlcujúce zvuk.

1. Aplikácia antivibračného materiálu. 

Funkcia antivibračných materiálov spočíva najmä v eliminácii vibrácie a rezonancie karosérie vozidla a zvýšeniu jej tuhosti. Zdrojom vibrácie môže byť všeobecná prevádzka vozidla, t. j. chod motora, prevodovky, výfukového systému, zvuk reproduktorov, ale aj okolný dialničný hluk, kotrý sa odráža od vozovky na podlahu. V prvej fáze odhlučnenia vozidla ja potrebné zamedziť týmto nežiadúcim vibráciám, ktoré je tento antivibračný materiál schopný pohltiť. Ďalšou dôležitou funkciou antivibračných materiálov je schopnosť sníženia hluku o najnižších frekvenciách, typický je napríklad od pneumatik a vozovky. Vedlajším efektom aplikácie je i zpevnenie tenkého pelchu, antikorózne vlastnosti, alebo v prípade aplikácia na dvere a zlepšenie ozvučnenia vozidla. Naše dlholeté skúsenosti, knowhow výrobcov, a široký sortiment materiálov nám umožňuje takmer na každú oblasť vozidla aplikovať iný druh a hrúbku antivibračného materiálu, aby sme mohli dosáhnúť čo najlepší výsledok. V praxi to znamená, že na podlahu alebo podbehy lepíme extra účinný materiál s hrúbkou 4 mm a akustickým stratovým činiteľom (schopnosť materiálu pohltiť vibrácie) o maximálnych hodnotách a iný odlahčený materiál o hrúbke 2 až 3 mm vybereme na dvere alebo strechu. Len vďaka tomuto postupu je možné účinne zameziť vibráciám a prenikaniu nízkofrekvenčného hluku do interiéru. Viac o antivibračných materiáloch sa môžete prečítať v našom článku, ktorý sa zaoberá s touto problematikou. 

 2. Aplikácia zvukovo izolačného materiála

Zatiaľ čo antivibračný materiál zabraňuje prenikaniu vibrácií a nízkofrekvenčného hluku, zvukovoizolačný materiál eliminuje najmä hluk stredných a vysokých frekvencií. Okrem toho majú materiály aj tepelno izolačnú funkciu, čo využijete nie len v zime, kedy vo vozidle ľahko udržíte vyššie teploty, ale samozrejme aj v lete, ale opačným efektom. Obe vrstvy preto spolu tvoria dokonale zladený celok a je nevyhnutné použiť oba typy materiálu. Opäť platí, že na každú oblasť vozidla aplikujeme iný druh materiálov od daného výrobca s odlišnou hrúbkou, hmotnosťou a účinnosťou. Vďaka veľkej variabilite materiálov môžeme vybrať ten najvhodnejší pre daný typ vozu na základe jeho charakteristiky a priestora medzi jednotlivými dielmi. Vyberať tak môžeme medzi hrúbkou od 4 do 9mm a schopnosťou zvukovoizolačných materiálov od 10 až po viac ako 35 dB. Napríklad na podlahu aplikujeme silný membránový zvukovoizolačný materiál s maximálnou účinnosťou, na dvere odlahčený vodeodolný materiál vhodný špeciálne pre túto oblasť a na strechu materiál so zvýšenou tepelnoizolačnou vrstvou. Vzhľadom k rozsáhlym znalostiam tieto problematiky sme schopný každé vozidlo odhlučniť iným spôsobom a to nie len na základe samotnej konštrukcie konkrétneho vozidla, ale aj podla požiadavkám klienta. Úlohu môže zohrávať aj hmotnosť alebo, samozrejme, cena. Posledným krokom odhlučnenia je aplikácia materiálu, ktorý je schopný zvuk absorbovať, tada pohltiť. Jedná sa o materiál na bázi polyuteránovej peny, ktorý vzniká nie len zvukovo absorbačnými vlastnosťami, ale je aj extremne ľahký, elastický a má tvarovú pamäť. Takýto materiál sa dá ľahko stlačiť z hrúbky 15 milimetrov na hrúbku len 1 mm. Vďaka týmto vlastnostiam ho možno použiť na väčšinu plastových častí interiéru, typicky na plastové panely predných bočných a piatych dverí, obloženie zadnej časti vozidla a často aj ako tretiu vrstvu pri odhlučnení strechy. Táto dodatočná vrstva umožňuje dodatočné odhlučnenie daného priestoru, ale čo je dôležitejšie, zabraňuje vzniku nežiaducich zvukov v interiéri, ako je vŕzganie a škrípanie plastov a iné rezonancie spôsobené trením plastov, zavesením karosérie alebo zvukom zariadenia.

Ako dlho trvá odhlučnenie?

U nás nezáleží na tom, aký rozsah zvukovej izolácie si vyberiete. Či už si vyberiete základnú alebo kompletnú zvukovú izoláciu, prácu vždy vykonáme do 1 pracovného dňa. Auto si teda môžete nechať doručiť o 8:00 a odísť o 17:00. Ako je to možné? Predovšetkým preto, že na inštalácii môžu pracovať až 4 naši technici súčasne. Kompletné odhlučnenie nám trvá celkovo 36 hodín a vďaka prítomnosti 4 technikov dokončíme prácu na vozidle za 9 hodín. Technici tvoria zohratý a veľmi skúsený tím, pričom každý z nich pracuje v inej oblasti. Jeden technik pracuje na kapote, torpéde a predných podbehoch kolies, druhý spolu s tretím na podlahe, piaty na dverách a bokoch vozidla a štvrtý na dverách. A všetky spolu odhlučnia strechu. Samozrejme, dôležitú úlohu zohrávajú aj skúsenosti. Za 7 rokov sme odhlučnili takmer tisíc vozidiel a žiadne auto nás už neprekvapí. Nemusíte sa obávať poškodenia interiéru alebo nedokonalého zloženia. A ak sa náhodou poškodí plastová kľučka, čo sa môže stať napríklad pri demontáži plastového obloženia dverí, máme všetky tieto originálne komponenty na sklade a samozrejme ich vždy automaticky a bezplatne vymeníme. Počas inštalácie môžete počkať v našej predajni alebo si môžete požičať náš firemný VW Golf VII.

Koľko bude stáť odhlučnenie dodávky?

Náklady na zvukovú izoláciu závisia najmä od jej rozsahu a účinnosti materiálov. Takže u nás máte vždy na výber a môžete si vybrať napríklad základnú zvukovú izoláciu bez podlahy a strechy alebo maximálny rozsah, pri ktorom odhlučníme kompletne všetky priestory dodávky. V ponuke máme aj dva materiálové varianty z modelových radov Premium a Expert, ktoré sa líšia hrúbkou, účinnosťou a, samozrejme, cenou. Keďže pri týchto typoch automobilov používame podstatne viac materiálu a venujeme im viac času ako bežným automobilom, cena je prirodzene vyššia. Vo všeobecnosti začíname na sume približne 36 000 Kč za kompletné odhlučnenie okrem strechy a v prípade maximálneho odhlučnenia sa dostávame na 42 až 46 000 Kč v závislosti od zvolenej účinnosti. Je možné získať nižšie ceny, ak si vyberiete menší rozsah alebo účinnosť materiálov, ale vždy odporúčame odhlučnenie celého vozidla. Pri zvukovej izolácii platí pravidlo, že každý priestor, ktorý nie je zvukovo izolovaný, sa následne nejakým spôsobom prejaví. Ak sa napríklad zákazník rozhodne, že nebude mať žiadnu zvukovú izoláciu napríklad na podlahe alebo streche, veľmi často potom tieto oblasti neskôr dokončíme, pretože vnímate prenikanie hluku najmä cez tieto neošetrené oblasti vozidla. Práca je potom, samozrejme, náročnejšia a drahšia, pretože je jednoduchšie urobiť všetko, keď je auto úplne rozobraté. 

Prečo zvuková izolácia od spoločnosti Ahifi?

Ak vás predchádzajúce riadky nepresvedčili o kvalite našej práce, radi by sme v poslednej časti tohto článku zhrnuli výhody našej zvukovej izolácie. V prvom rade v súčasnosti pracujeme s najúčinnejšími materiálmi od ruských výrobcov Comfortmat a SGM, ktoré sú až 3-krát účinnejšie ako materiály od iných výrobcov. Je to vďaka dlhoročnému vývoju a technológiám, ktoré nemá žiadny iný výrobca na svete. V Rusku, kde samotné odhlučnenie vozidla vzniklo, je tento typ úpravy vozidla doslova fenoménom a títo dvaja výrobcovia sa neustále predbiehajú v nových materiáloch a výrobných technológiách. Tieto trendy neustále sledujeme a vždy sa snažíme vybrať pre vozidlo to najlepšie možné riešenie. Preto prakticky žiadne vozidlo neodhlučníme rovnakým spôsobom a vždy vyberáme ideálnu kombináciu materiálov. Medzi ďalšie výhody našej zvukovej izolácie patria naše nenahraditeľné skúsenosti a s tým súvisiaca kvalita a rýchlosť montáže. Naši štyria technici dokážu vždy odhlučniť auto do jedného pracovného dňa, čo vám nikto iný v Českej republike nemôže ponúknuť. Nemusíte sa obávať straty záruky na nové vozidlo, pretože väčšina predajcov automobilov pozná našu prácu a zvyčajne nemá problém s inštaláciou. Všetky výhody zvukovej izolácie od nás:

7 rokov skúseností a takmer 1000 odhlučnených vozidiel.
Pracujeme s najúčinnejšími materiálmi na súčasnom trhu od ruských výrobcov Comfortmat a SGM.
Tím 4 skúsených technikov, ktorí dokážu odhlučniť auto vždy do 1 pracovného dňa.
Naša zvuková izolácia poskytuje nielen zvukovú, ale aj tepelnú izoláciu, čo je pre tento typ vozidla príjemný bonus.
Vďaka kvalitným materiálom sa nemusíte obávať, že by sa zvuková izolácia odlepila alebo inak poškodila.
Na inštaláciu poskytujeme záruku a garantujeme rovnaký výkon počas celej životnosti vozidla.  
V prípade nového vozidla sa nemusíte obávať straty záruky, pretože predajcovia nemajú pochybnosti o kvalite našej práce.
Na dobu inštalácie si môžete požičať naše služobné vozidlo VW Golf VII a príjemne si tak spríjemniť čakanie na odhlučnenie.
Zhotovíme kompletné fotografie procesu inštalácie, predvedieme a vysvetlíme prácu a samozrejme poskytneme fotografie, ak si to budete priať.  
Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Ako vybrať antivibračný materiál
Antivibračný materiál má úplne zásadnú funkciu pri odhlučnení vozidiel. Prečo tomu tak je aj všetky ďalšie vlastnosti a funkcie antivibračných materiálov sa dozviete v našom článku.
Celý článok
Comfortmat Premium Dark v minirecenzii
Pozreli sme sa detailnejšie na obľúbený antivibračný materiál Comfortmat z prémiového radu Dark, ktorý vyniká vysokou účinnosťou a extrémne nízkou hmotnosťou. Viac v našom článku.
Celý článok
Ako sme kompletne odhlučnili Hummer H2
Odhlučnenie vozidla Hummer H2? To je výzva, ktorú sme nemohli odmietnuť! Na priebeh montáže vrátane fotoreportáže a videa sa môžete pozrieť v našom článku.
Celý článok
Ako na najúčinnejšie odhlučnenie vozidla?
Odhlučnenie vozidla umožní výrazné zníženie hluku v interiéri a značne zvýši komfort a pohodlie pri jazde. V našom článku sa dozviete ako kompletne odhlučniť celé vozidlo.
Celý článok
Predstavujeme Comfortmat Integra
Predstavenie hlavných funkcií a výhod membránového protihlukového materiálu Comfortmat Integra, ktorý je určený špeciálne pre odhlučnenie dverí vozidla.
Celý článok
Comfortmat - revolúcia v odhlučnení vozidiel
Technológie idú rýchlo dopredu a to platí aj pre odhlučnenie vozidiel. Preto sme museli prísť s novými hi-tech materiálmi a novou stratégiou pre nadchádzajúce roky. Určite čítajte ďalej, stojí to za to!
Celý článok