Môj účet

Ako odhlučniť zadné podbehy z vonkajšej strany vozidla

Cez zadné podbehy preniká do interiéru vozidla enormné množstvo hluku a vibrácií a preto sa zadným podbehom venujeme vždy s väčším dôrazom a používame tie najúčinnejšie materiály často aj vo viacerých vrstvách. Odhlučnenie zadných podbehov prevádzame vo väčšine prípadoch z vnútornej strany batožinového priestoru. Existujú však prípady, kedy je odhlučnenie vhodné z vonkajšej strany. Prvým dôvodom môže byť situácia, kedy neplánujete z nejakého dôvodu odhlučniť batožinový priestor. Práve v takom prípade je odhlučnenie podbehov z vonkajšej strany veľmi účinným riešením, ako zamedziť prenikaniu hluku cez túto oblasť. Z vonkajšej strany však môžete podbehy odhlučniť aj v prípade, keď máte odhlučnený aj batožinový priestor a to vtedy, ak chcete efekt odhlučnenia ešte zosilniť. Ako na to, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

1. Demontáž podbehu a príprava povrchu

Prvým krokom pre úspešné odhlučnenie zadných podbehov je demontáž kobercovej časti podbehu. Tá je špecifická práve pre zadné podbehy, pretože predné podbehy sú zvyčajne plastové. Vďaka tomu je samozrejme odlišný aj samotný postup odhlučnenia. Najprv odporúčame demontovať zadné koleso z dôvodu lepšieho prístupu k podbehu a celý priestor dôkladne umyť tlakovým čističom. Samotná demontáž kobercového podbehu je pomerne jednoduchá. Podbeh je pripevnený pomocou niekoľkých skrutiek, alebo plastových úchytov, prípadne kombináciou oboch. Potom je nutné kovovú časť podbehov dôkladne vyčistiť a odmastiť, čím povrch pripravíte pre aplikáciu antivibračného a zvukovo izolačného, ​​ak chcete protihlukového materiálu. Ak ste podbehy nikdy nečistili, tak môžete očakávať, že tu bude veľký nános špiny. Na čistenie perfektne poslúži napríklad čistič Bilt Hamber Surfex HD. Tento vysoko účinný čistič a odmasťovač odstráni všetky nečistoty ako je prach, bežná cestná špina, blato, mazivá alebo vosk. Keďže sa ide o chemikáliu, odporúčame používať chemicky odolné rukavice. Pre inšpiráciu si môžete prečítať náš článok práve o čistení podbehov. Pokiaľ máte vyčistené, môžete sa pustiť do ďalšieho kroku.

2. Aplikácia antivibračného materiálu

Zadné podbehy sú veľmi zaťažované vibráciami, ktoré je najprv potrebné čo najviac eliminovať. Na túto oblasť je teda nutné aplikovať účinnejší antivibračný materiál silnejšej hrúbky a preto volíme najčastejší antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 z modelového radu Premium. Ten disponuje hrúbkou 4 mm, nízkou hmotnosťou a už veľmi vysokým akustickým stratovým činiteľom (anglicky MLF - mechanical loss factor) s hodnotou 0,49 jednotiek. Materiál s takými parametrami dokáže veľmi účinne zabrániť vibráciám aj efektu "zvonenia" v tejto časti karosérie. Slabší materiál s nižším MLF je možné samozrejme tiež použiť, ale skôr by sme to na túto oblasť neodporučili. Ako výrazne účinnejšiu alternatívu je možné tiež aplikovať antivibračný materiál z najvyššieho radu Expert, konkrétne Comfortmat Atom. Ten disponuje hrúbkou 4,2 mm a MLF 0,60, čo zaručuje ešte účinnejšie zamedzenie vibrácií. Atom aj napriek svojej hrúbke a účinnosti vyniká prijateľnou flexibilitou a ak ho skladujete v izbových teplotách, nie je nutné ho nahrievať. Na jeden podbeh sú najčastejšie potrebné 3 kusy antivibračného materiálu s rozmerom 500 x 350 mm. Zvolený antivibračný materiál ideálne nalepte po celom priestore podbehu. Z estetických dôvodov však môžete vynechať viditeľné miesta, ktoré nezakrýva kobercový podbeh. Antivibračný materiál stačí nalepiť a pritlačiť prítlačným valčekom Comfortmat Roller. Antivibračné materiály fungujú na 100% iba v prípade, že sú dokonale priľnuté k povrchu bez vzduchových medzier, preto zakúpenie valčeka dôrazne odporúčame. Prvá časť odhlučnenia podbehov máme teda za sebou a môžeme pokračovať ďalším bodom.

3. Odhlučnenie podbehov

V túto chvíľu nastáva rozdiel v postupe oproti odhlučnení predných podbehov. Kobercové podbehy narozdiel od tých plastových nemožno odhlučniť, pretože na nich žiadny materiál nedrží. Druhú vrstvu v podobe zvukovo izolačného materiálu teda lepíme opäť na kovovú časť podbehu. Na odhlučnení zadných podbehov používame prémiový zvukovo izolačný materiál Comfortmat Blockshot, ktorý sa skladá z dvoch vrstiev a jeho celková hrúbka 7 mm. Blockshot aj vďaka svojej protihlukovej membráne poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie až - 31 dB. Je ideálnym materiálom pre túto oblasť aj z toho dôvodu, že je úplne vodeodolný, nenasáva vodu ani vlhkosť, nehnije a nerozkladá sa. Na jeden zadný podbeh budete opäť najčastejšie potrebovať 3 kusy materiálu, na oba podbehy teda 6 kusov. Pre maximálnu priľnavosť odporúčame antivibračný materiál aplikovaný v prvej vrstve odmastiť a následne aplikovať Blockshot po celej ploche zadného podbehu. Opäť môžete vynechať miesta, ktoré nezakrýva kobercový podbeh. Blockshot pri aplikácii neprekrývajte a lepte jednotlivé kusy vedľa seba, aby ste zbytočne nenavyšovali hrúbku odhlučnenia a bola možná jednoduchá opätovná montáž kobercového podbehu. Použitie prítlačného valčeka nie je nutné a pre lepenie využite iba vlastnú silu. Ako alternatívu môžete aplikovať ultraľahký zvukovo aj tepelnoizolačný materiál Comfortmat Vision, ktorý okrem vysokej schopnosti zvukovej izolácie (-15 dB) ponúkne veľmi nízku hmotnosť a odporúčame ho teda do inštalácií, kde je dôležité nenavyšovať príliš hmotnosť vozidla.

Aké materiály sme teda pre odhlučnenie podbehu použili?

Pre lepší prehľad a orientáciu v článku si na záver zhrnieme všetky materiály a pomôcky, ktoré sme použili. Počet kusov materiálu vychádza z bežného vozidlá strednej triedy typu Škoda Octavia, VW Passat, alebo v článku zobrazený VW Golf VII. V prípadne výrazne väčších či menších podbehov sa môžu počty mierne líšiť, ale všeobecne by sa to nemalo stať. Na oba dva podbehy vozidla teda použijeme nasledujúce materiály:

  • 6x antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 na kovovú časť podbehu ako prvú vrstvu.
  • 6x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot na kovovú časť podbehu ako druhú vrstvu.
  • 1x prítlačný valček Comfortmat Roller pre účinnú aplikáciu antivibračného materiálu.
  • 1x vysoko účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pre vyčistenie plastovej aj kovovej časti podbehov.

Máte po prečítaní tohto článku stále obavy, že odhlučnenie podbehov sami nezvládnete, alebo nemáte vhodný priestor pre montáž? V takomto prípade využite možnosti odbornej montáže v našej montážnej dielni v Brne a dohodnite si termín na montáž odhlučnenia. Objednať sa môžete telefonicky na čísle +420 607 38 38 38, alebo nám napíšte na e-mail montaze@ahifi.cz. Radi sa s vami tiež stretneme osobne na našej predajni v Brne.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako odhlučniť strechu auta?
Odhlučnenie strechy zamedzí hluku, ktorý preniká práve cez strechu vozidla. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra alebo dažďových kvapiek. Okrem toho strechu aj tepelne izolujeme a v tomto článku sa pozrieme ako na to.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť podlahu vozidla
Cez podlahu sa do interiéru vozidla dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. V našom článku sa dozviete ako odhlučniť podlahu vozidla v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť batožinový priestor
S príchodom nových a účinnejších antivibračných a zvukovoizolačných materiálov Comfortmat sme aktualizovali náš článok týkajúci sa odhlučnenia kufra.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok