Môj účet

Comfortmat Integra - najúčinnejší spôsob odhlučnenia dverí

Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru auta preniká vysoké množstvo hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla. Plech dverí je zaťažovaný nielen výrazným hlukom, ale aj vibráciami, otrasmi, zmenami teplôt a kondenzáciou. Ich odhlučnenie vyžaduje vysoko kvalitný materiál, ktorý pohltí cestný hluk, je vodeodolný a zároveň minimalizuje navýšenie hmotnosti dverí a zaťaženosti závesov. Comfortmat Integra je moderný zvukovo izolačný materiál, ktorý bol vyrobený špeciálne pre dvere vozidla a spĺňa všetky vyššie uvedené požiadavky. A nielen tie, Integra je v súčasnosti najúčinnejší protihlukový materiál určený pre odhlučnenie dverí a my si v tomto článku rozoberieme základné vlastnosti tohto skvelého materiálu.

Membránová technológia

Hlavnou zbraňou Integry je jej zloženie. Okrem zvukovo izolačnej vrstvy obsahuje aj unikátnu protihlukovú membránu s jedinečnou štruktúrou, ktorá umožňuje dosiahnuť pôsobivé zvukové izolácie až -28 dB. Toto je veľmi vysoké a momentálne neprekonateľné číslo pre takto tenký a vodeodolný materiál určený špeciálne do dverí vozidiel. Len pre porovnanie uvedieme, že priemerná úroveň zvukovej izolácie konkurenčných produktov určených do dverí (napríklad STP Accent 6, Gladen Aero Wave, Silent Coat Neoprene 6, CTK Elastic 6 atď.) Je len -12 až -15 dB. Takýto rozdiel je v praxi viac než znateľný a dvere sa tak stávajú pre cestný hluk nepreniknuteľnou bariérou.

Nízka hmotnosť

Hmotnosť jedného kusu Integry je 537 g, čo znamená 3,25 kg na 1 m² plochy. Tieto hodnoty katapultujú Integru k jednému prvenstvu a ide teda o najľahší membránový materiál súčasnosti, ktorý je určený do dverí vozidla. Na jedny dvere spotrebujete dva kusy tohto materiálu, dvere teda zaťažíte o obyčajný 1 Kg. Taká hmotnosť nespôsobuje žiadne problémy so zaťažením závesov po celú dobu životnosti vozidla. Samozrejme existujú aj ľahšie protihlukové materiály avšak s výrazne nižšou účinnosťou a schopnosťou znížiť prenikanie hluku v tak zásadnej oblasti ako sú dvere.

Hrúbka iba 6 mm

V rámci odhlučnenia dverí je akákoľvek hrúbka nad 6 mm príliš a pri niektorých modelov vozidiel môže znamenať problém. Ten sa týka najmä sťahovania okien, ktoré môžu o materiál zavadiť. Integra teda spĺňa ďalšiu náročnú požiadavku pre inštaláciu do dverí a to pri zachovaní nasledujúcimi tromi vrstvami a technológiami výroby: enormnej účinnosti. Napriek svojej malej hrúbke a nízkej hmotnosti disponuje Integra celkom tromi vrstvami. Prvú vrstvu tvorí patentovaná adhezívna vrstva AdiT s tesniacim účinkom a extrémnou priľnavosťou, druhou vrstvou je zvuková izolácia, ktorá vďaka svojej komorovej štruktúre veľmi účinne pohltí okolitý hluk a konečne tretiu vrstvu tvorí akustická membrána, ktorá hluk neprepustí ďalej a zvyšuje účinnosť vnútornej vrstvy.

Odolnosť voči vlhkosti

Vnútorná časť dverí je najvlhkejšia oblasť auta, ktorú odhlučňujeme. Práve tu sa neustále hromadí kondenzácia, pri sťahovaní okien sa dovnútra dverí dostáva dažďová voda a také podmienky môžu postupne zničiť štruktúru väčšiny bežných materiálov pohlcujúcich hluk. Integra sa ničoho takého nebojí a jej zloženie je úplne necitlivé na účinky vlhkého prostredia. Integra neabsorbuje vodu, nehnije, nerozkladá sa a zachováva si rovnaké vlastnosti dokonca aj v zime, keď sa voda usadí na vnútorných stenách dverí a premení sa na ľad. Samostatnou kapitolou je potom lepiaca vrstva Integry, ktorá dokonale priľne ako ku kovu, tak k prvej vrstve odhlučnenia v podobe antivibračného materiálu. Koeficient adhézie je 5 až 8 N / cm, čo výrazne prevyšuje výkon materiálov ostatných výrobcov. Testy preukázali, že dokonca ani dlhodobé ponorenie do vody nevedie k žiadnemu narušeniu fixácie a tmelov, neumožňuje vlhkosti a vzduchu dostať sa pod Integru.

Teplotná odolnosť

Charakteristickým znakom Integry aj ďalších zvukovo izolačných materiálov spoločnosti Comfortmat je tepelná stabilita v až neuveriteľnom rozmedzí od -50 °C do +150 °C. Je to vďaka unikátnej lepivej vrstve, ktorá bola vytvorená pre sezónu 2019/2020 za spolupráce s poprednými európskymi spoločnosťami zaoberajúcimi sa touto problematikou. Konkurenčné produkty často používajú tavné lepidlá, ktorá pri zahrievaní menia svoje vlastnosti a stávajú sa nestabilnými. Výsledkom je, že sa materiál začne odlupovať pri teplotách nielen okolo 60 až 80 °C, čomu často dochádza v letných mesiacoch, ale aj v mraze. S Integrou sa však nič také prakticky nemôže stať a môžete sa spoľahnúť na rovnakú funkciu tohto materiálu po celú životnosť vozidla.

Ochrana pred tepelnými stratami

Štruktúra materiálu Comfortmat Integra nielen že neprepustí hluk do interiéru, ale má aj tepelnoizolačné vlastnosti. Tepelná izolácia dverí pomáha ako v zime, tak v lete. V zime v interiéri vydrží teplejšie teploty po dobu aj niekoľkých hodín po vypnutí motora. Podobný, ale opačný efekt pocítite v lete, kedy v interiéri dlhšie udržíte chladné teploty aj po vypnutí klimatizácie. Rovnakú funkciu majú aj ostatné membránové materiály Comfortmat Blockshot a Skyline a pri kompletnom odhlučnení bude vozidlo aj tepelne izolovaný.

A ako teda kompletne odhlučniť dvere?

Pre kompletné odhlučnenie dverí samozrejme nestačí použiť len Integru a dvere tlmíme celkom štyrmi vrstvami antivibračných a zvukovo izolačných materiálov. Najprv na vonkajší plech dverí aplikujeme prémiový antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 ​​mm. Jeho merná hmotnosť je len 2,4 kg/m² a pritom akustický stratový činiteľ (MLF) je na vysokej hodnote 0,35. Ide momentálne o najľahší materiál na svete s tak vysokou účinnosťou. Aj práve preto je tento antivibračný materiál ideálnym práve pre dvere vozidla. Následne ako druhú vrstvu aplikujeme v tomto článku recenzovaný materiál Comfortmat Integra. Potom aplikujeme opäť antivibračný materiál Comfortmat D2 na vnútorný plech dverí, čím zamedzíme vibráciám vnútorného plechu a všetkých ďalších jeho častí. Posledným krokom je odhlučnenie čalúnenia dverí pomocou flexibilnej tvarovej peny Comfortmat Soft Wave, ktorá vyplní priestor tejto oblasti a zamedzí tiež vŕzganiu a škrípaniu plastových dielov. Podobný postup a rovnaké materiály volíme aj v prípade piatych dverí. V našom článku "ako odhlučniť dvere" sa dozviete oveľa viac detailných informácií vrátane fotoreportáže.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.

Podobné články

Odhlučnenie torpéda vozidla krok za krokom
Odhlučnenie torpéda zníži najmä hluk od motora a tiež aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. V našom článku sa dozviete prehľadne v niekoľkých krokoch ako odhlučniť torpédo autá a účinne tak znížiť prenikanie hluku do interiéru vozidla.
Celý článok
Ako odhlučniť strechu auta?
Odhlučnenie strechy zamedzí hluku, ktorý preniká práve cez strechu vozidla. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra alebo dažďových kvapiek. Okrem toho strechu aj tepelne izolujeme a v tomto článku sa pozrieme ako na to.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť podlahu vozidla
Cez podlahu sa do interiéru vozidla dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. V našom článku sa dozviete ako odhlučniť podlahu vozidla v niekoľkých krokoch.
Celý článok
Ako správne odhlučniť dvere vozidla
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru vozidla preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla.
Celý článok
Ako najúčinnejšie odhlučniť batožinový priestor
S príchodom nových a účinnejších antivibračných a zvukovoizolačných materiálov Comfortmat sme aktualizovali náš článok týkajúci sa odhlučnenia kufra.
Celý článok
Ako odhlučniť kapotu v troch účinných variantoch
Odhlučnenie kapoty spevní, zamedzí vibráciám a zníži hluk motora. V našom článku sa dozviete ako kapotu odhlučniť prehľadne v niekoľkých krokoch.
Celý článok