Môj účet

Ako sme kompletne odhlučnili Hummer H2

Majiteľ spoločnosti Egmont Garage, ktorá sa zaoberá zákazkovou úpravou vozidiel a s ktorou spolupracujeme na niekoľkých projektoch, nás oslovil s náročnou úlohou. Konkrétne išlo o kompletné odhlučnenie interiéru vozidla Hummer H2 špičkovými materiálmi Comfortmat a to je výzva, ktorú sme nemohli odmietnuť. Trúfame si navyše odhadovať, že do niečoho takého sa v našich končinách ešte nikto nepustil, takže s o to väčšou vervou sme sa do toho pustili. A aké boli požiadavky? Zníženie nielen bežného cestného hluku v interiéri, ale samozrejme aj hluku od motora, pneumatík, ladených výfukov a najmä vrzajúcích plastov interiéru.

1. Odstrojenie kompletne celého interiéru

Hummer H2 je civilnou verziou pôvodne armádneho vozidla, ktoré sa vďaka svojim špecifickým vlastnostiam stalo najmä v USA veľkým hitom svojej doby. Medzi najväčšie nedostatky vozidla patrí vysoká hladina hluku v interiéri a veľký problém prestavuje aj nepríjemné vŕzganie všetkých interiérových plastov, ktoré sa pripomenú po prejdení akejkoľvek nerovnosti. Tento voz bol teda kompletne celý odhlučnený, konkrétne podlaha, batožinový priestor, strecha, všetky dvere, kapota a podbehy. Veľký dôraz bol kladený aj na všetky plasty interiéru, vrátane palubnej dosky. Ako sami môžete vidieť na nižšie uvedenej fotke, tak Hummer nemá vôbec žiadne továrenské odhlučnenie a pod tenkou vrstvou kobercov sa nachádza rovno holý plech. Od vozidla s takým motorom, hlasnými ladenými výfukmi a obrovskými kolesami nemožno čakať nič iné ako poriadny rámus v interiéri. Neľakajte sa inej farby laku vozidla, tento Hummer je opatrený čiernou matnou wrap fóliou.

2. Aplikácia antivibračného materiálu na podlahu a batožinový priestor

Prvou fázou odhlučnenia každého vozidla je aplikácia antivibračného materiálu, ktorého použitie má u tohto vozidla enormný význam. Výkonný osemvalec, ladené športové výfuky a široké kolesá dokážu celú karosériu poriadne rozvibrovať. A práve antivibračný materiál dokáže vibrácie a rezonancie veľmi účinne potlačiť. Najprv je nutné celú karosériu dôkladne vyčistiť a odmastiť. Následne na podlahu vozňa a celý batožinový priestor, vrátane zadných podbehov, sme aplikovali ako prvú vrstvu vysoko účinný antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 z modelového radu Premium. Materiál disponuje hrúbkou 4 mm a akustickým stratovým činiteľom (MLF) s hodnotou 0,49 jednotiek. Ak nám dovolíte trochu teórie, tak akustický stratový činiteľ (anglicky mechanical loss factor) vyjadruje schopnosť materiálu pohlcovať šíriaci sa zvuk a meniť energiu vytvorených vibrácií na energiu tepelnú. Teoretický maximálny stratový činiteľ je 1, čo znamená žiadne vibrácie. Platí teda, že čím vyššia je stratový činiteľ, tým lepšie. Totožný materiál sme použili aj na predné podbehy. Na ostatné časti vozidla ako sú dvere, strop alebo kapota sme aplikovali o milimeter tenší antivibračný materiál Comfortmat Dark D3 s hrúbkou 3 mm a MLF 0,41 jednotiek. Týmto oblastiam sa však budeme venovať v ďalších kapitolách tohto článku.

3. Aplikácia zvukovo izolačného materiálu na podlahu a batožinový priestor

Na antivibračný materiál ako druhú vrstvu spravidla aplikujeme zvukovo izolačný, ak chcete protihlukový materiál. Ten má za úlohu zamedziť prenikaniu okolitého hluku do interiéru vozidla. Prakticky na každú oblasť vozidlá používame iný zvukovo izolačný materiál, pretože každá plocha vozidla má iné vlastnosti aj zaťaženie hlukom. Do niektorých častí vozidla aplikujeme dve vrstvy zvukovo izolačných materiálov a do iných si vystačíme s jednou. Prvý variant, teda aplikácia dvoch vrstiev zvukovo izolačných materiálov (s antivibračným materiálom ide celkovo o tri vrstvy), sa týka podlahy a zadných podbehov. Sú to oblasti s najvyšším zaťažením vibráciami a hlukom na celom vozidle a preto je nutné sa im náležite venovať. Ako druhú vrstvu teda aplikujeme zvukovo aj tepelnoizolačný materiál Comfortmat Vision, ktorý má schopnosť zvukovej izolácie cca -15 dB. Na ten však bude aplikovaná ešte tretia vrstva, o ktorej sa dozviete viac v ďalšej kapitole. Na dno a bočné strany batožinového priestoru aplikujeme iba druhú vrstvu v podobe materiálu Comfortmat Blockshot. Tento viacvrstvový materiál obsahuje okrem zvukovo a teplne izolačnej vrstvy tiež protihlukovú membránu o sile 1,5 mm, ktorá účinne zamedzí prenikaniu hluku do interiéru vozidla. Blockshot poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie až -31 dB, čo je na tieto oblasti dostačujúce. Ostatné časti vozidla si opäť rozobereme v daších kapitolách tohto článku.

4. Aplikácia finálnej protihlukovej membrány

Tam kde sme nalepili druhú vrstvu v podobe materiálu Comfortmat Vision, teda na podlahu a zadné podbehy vozidla, aplikujeme ešte tretiu vrstvu. Tou je membránový materiál Comfortmat Blockator o sile 3 mm. Tento materiál neprepustí do interiéru vozidla vibrácie a hluk, ktorý by bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia a spoločne s materiálom Comfortmat Vision sa pýši rekordnou schopnosťou zvukovej izolácie až -35 dB v rozsahu od 50 do 3000 Hz. Samozrejme v prípade, keď je Blockator aplikovaný ako tretia vrstva na Vision. Takto ošetrené oblasti sa už stávajú pre hluk nepriepustnou bariérou. Celková hrúbka materiálu na podlahe a zadných podbehoch je teda 13 mm, čo je už solídna vrstva odhlučnenia. Na fotke môžete zhliadnuť, okrem troch vrstiev odhlučnenej podlahy a zadných podbehov, tiež druhú vrstvu v batožinovom priestore, tretiu vrstvu na strope a taktiež tretiu vrstvu na všetkých dverách. A práve na dvere sa zameriame v ďalšej kapitole tohto článku.

5. Odhlučnenie všetkých dverí

Na rad prichádzajú všetky dvere Hummeru a tie odhlučňujeme dokonca v piatich vrstvách. Je to z dôvodu nielen vysokého zaťaženia hlukom tejto oblasti vozidla, ale najmä kvôli zloženiu dverí z niekoľkých dielov. A samozrejme každý musí byť adekvátne odhlučnený. Začíname vonkajším plechom dverí, na ktorý aplikujeme antivibračný materiál Comfortmat Dark D3 o sile 3 mm a MLF 0,41 jednotiek. Takýto materiál už veľmi účinne zamedzí vibráciám vonkajšieho plechu dverí z dôvodu nielen prevádzky vozidla, ale aj napríklad pri počúvaní nového ozvučenia, ktoré sme tiež inštalovali. Druhou vrstvou na vonkajší plech je zvukovo a tepelne izolačný materiál Comfortmat Integra, ktorý je špeciálne určený na odhlučnenie dverí. Integra je teda 100% odolná voči vlhkosti a vode, ktorú nenasáva, nehnije a nerozkladá sa. Tak ako všetky materiály Comfortmat si navyše udržiava rovnaké vlastnosti po celú životnosť vozidla. Tretiu vrstvu tvorí opäť antivibračný materiál, tentoraz na vnútorný plech dverí. Tým sa zacelia všetky otvory vo dverách a okrem iného tým vytvoríme ozvučnicu reproduktorom, ktoré získajú najmä na basovej zložke. V poslednej fáze odhlučňujeme plastové čalúnenia dverí. Najprv pre ich spevnenie aplikujeme antivibračný materiál a následne na celú plochu nalepíme flexibilnú protihlukovú penu, ktorá zamedzí škrípanie plastov a zároveň plní funkciu dodatočnej protihlukovej izolácie.

6. Odhlučnenie strechy

Vynechať nemôžeme ani strechu, ktorej odhlučnenie prináša niekoľko zaujímavých benefitov. Okrem zamedzenia prenikania bežného cestného a aerodynamického hluku je to aj tepelná izolácia. Strechu v tomto prípade odhlučňujeme celkom v troch vrstvách. Tou prvou je tradične antivibračný materiál, ktorý spevní tenký plech strechy a jeho účinok spoznáte napríklad aj v daždi, pretože takmer eliminuje akýkoľvek hluk od dažďových kvapiek, ktoré za jazdy takmer nepočujete. Na strechu používame antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 s veľmi nízkou hmotnosťou a hrúbkou 2,3 ​​mm. Druhú vrstvu tvorí špeciálny membránový Comfortmat Skyline, ktorý je určený práve na odhlučnenie strechy. Zároveň ide o najľahší zvukovo izolačný materiál s protihlukovou membránou na svete s hmotnosťou 2,8 Kg na 1 m². Aj vďaka tejto membráne poskytuje Skyline vysokú úroveň zvukovej izolácie až -25 dB. Okrem toho Skyline poskytuje aj tepelne izolačnú funkciu, čo oceníte najmä v lete. V horúcich dňoch sa cez strechu nedostane toľko tepla a v aute dlhšie vydržia chladnejšie teploty z klimatizácie. V zime je efekt opačný a ak máte odhlučnené celé auto materiálmi Comfortmat, z interiéru vozidla neuniká teplo. Ako tretiu vrstvu aplikujeme ešte polyuretánovú penu Comfortmat Soft Wave. Táto pena totiž dokáže pohltiť hluk, ktorý by bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia a zároveň vyplní priestor medzi strechou a stropnicou. Vlnitý povrch zamedzí šíreniu hluku po rovnom povrchu strechy a pohltí aj ďalšie zvuky ako škrípanie alebo chrastenie stropnice, prípadne kabeláže osvetlenia, a pod. Soft Wave disponuje tvarovou pamäťou a je veľmi flexibilný. Aj napriek hrúbke 15 mm materiál môžete aplikovať takmer do všetkých priestorov, pretože sa dokáže stlačiť na len jeden milimeter. Veľkou výhodou tohto materiálu je okrem excelentnej schopnosti absorbcie hluku aj jeho hmotnosť, ktorá je iba 0,6 kg na 1 m².

7. Odhlučnenie palubnej dosky

Medzi najväčšie problémy tohto vozidla patrila aj vŕzgajúca palubná doska a preto sme sa pustili aj do odhlučnenia tejto časti vozidla. Nutné povedať, že ide s prehľadom o najnáročnejšiu časť odhlučnenia ľubovoľného vozidla a je to jeden z dôvodov, prečo sa u nás palubné dosky zvyčajne neodhlučňujú. Demontáž a opätovná montáž je zložitá a zaberie niekoľko hodín času trom technikom zároveň. Určite si viete predstaviť koľko skrutiek, káblov a najrôznejších častí a úchytov je nutné s maximálnou starostlivosťou demontovať, než sa kompletne celá palubná doska demontuje. A o opätovnom zložení nehovoriac, to je ešte náročnejšie a sú nevyhnutné mnohoročné skúsenosti, zručnosť a trpezlivosť. Čo sa týka samotného odhlučnenia, tak na všetky plastové diely palubnej dosky aj jej vnútorná časť sme aplikovali protihlukovú penu Comfortmat Soft Wave, ktorá zamedzí škrípanie a vŕzganie plastov a zároveň má vysokú schopnosť zvukovej izolácie a dokáže do seba absorbovať nemalú časť hluku z motorovej časti vozidla . Plochy plastových dielov, ktoré sa o seba dotýkajú, sme navyše oblepili tesniacou páskou Comfortmat Bitosoft AntiCreak. Vďaka demontáži palubnej dosky sme sa dostali aj k veľkej časti priečky medzi motorovou časťou a interiérom, ktorú sme samozrejme tiež dôkladne odhlučnili. Odhlučnenie palubnej dosky teda nemá vplyv len na škrípajúce plasty, ale dôležitá je aj možnosť ľahšej aplikácie antivibračných a zvukovo izolačných materiálov do priestoru medzi motorom a kabínou.

8. Odhlučnenie predných podbehov

Odhlučnenie predných podbehov dokáže účinne zmierniť prenikanie hluku do interiéru vozidla od predných kolies a cesty. Zároveň zamedzí hluku od lietajúcich kamienkov a je teda dôležitým prvkom pre celkové odhlučnenie vozidla. Najprv aplikujeme na kovovú časť podbehu vysoko účinný antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 s hrúbkou 4 mm a s vysokým akustickým stratovým činiteľom, ktorý sme už spomenuli pri odhlučnení podlahy. Tento materiál zamedzí vibráciám karosérie a zároveň zamedzuje prenikaniu hluku o najnižších frekvenciách, ktorý spôsobujú najmä pneumatiky. A tie sú v tomto vozidle extrémnych rozmerov. Hummer má aj plastové podbehy, ktoré je potrebné taktiež odhlučniť. K tomu používame membránový materiál Comfortmat Blockshot o sile 7 mm, ktorý už poznáte z odhlučnenia batožinového priestoru tohto vozidla. Poradí si s hlukom o stredných a vyšších frekvenciách a zároveň zamedzí hluku od lietajúcich kamienkov. Zadné podbehy sme dôkladne odhlučnili v troch vrstvách zo strany batožinového priestoru, napriek tomu sme pre zvýšenie efektu aplikovali opäť antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 z vonkajšej strany zadných podbehov. Celkom teda je táto oblasť ošetrená štyrmi vrstvami odhlučnenia s celkovou hrúbkou 17 mm.

9. Odhlučnenie všetkých plastových dielov

Jedným z hlavných cieľov odhlučnenia tohto vozidla boli vŕzgajúce plasty interiéru. Či už išlo o palubnú dosku alebo plastové obloženie dverí a batožinového priestoru, tak vydávané zvuky týchto dielov boli naozaj extrémne a veľmi obťažujúce pri jazde. Museli sme teda úplne všetky diely dôkladne odhlučniť, aby sme čo najviac eliminovali tieto nepríjemné zvuky. Na každý plastový diel interiéru vozidla, ktorých bolo v tomto vozidle nemalé množstvo, sme zvolili nasledujúci postup. Ako prvú vrstvu sme aplikovali na plasty bodovo antivibračný materiál Comfortmat Dark D2. Ako už ste sa mohli vyššie dočítať, tak tento materiál plasty spevní a zamedzí ich krútenie a s tým súvisiace zvuky. Ďalším krokom je nalepenie materiálu Comfortmat Soft Wave po celej ploche plastových dielov. Okrem dodatočného odhlučnenia má tento flexibilný penový materiál veľký efekt práve pri zamedzení všetkých obťažujúcich zvukov ako je vŕzganie a škrípanie plastových dielov. Plochy plastov, ktoré sa o seba dotýkajú, sme navyše oblepili tesniacou páskou Comfortmat Bitosoft AntiCreak. Viac už pre odhlučnenie plastových dielov urobiť nejde a sami sme boli zvedaví na celkový výsledok, pretože tento automobil je úplne bezprecedentný.

10. Odhlučnenie kapoty a záver

Poslednou oblasťou, ktorou sme sa na Hummeru zaoberali, je kapota. Ide skôr o doplnkovú službu, napriek tomu v prípade tohto veľmi hlučného motora má svoj význam. Antivibračný materiál Comfortmat Dark D3 o sile 3 mm, ktorý aplikujeme ako prvú vrstvu na kapotu, zmierni enormné vibrácie tejto časti vozidla a kapotu tiež spevní a odstráni jej typický plechový zvuk. Membránový zvukovo izolačný materiál Comfortmat Skyline zase zníži hluk od motora a prispeje svojím dielom k celkovému odhlučneniu vozidla. Kapotou končíme takmer dvojdňovú montáž odhlučnenia, na ktorej pracovali tri naši technici. Spotrebovali sme celkom 100 kg materiálu a ak vás zaujíma cena takej montáže, pohybovala sa na sume ľahko presahujúcu 1500 €. Jazda v tomto aute je aj napriek extrémne hlučnému motoru a výfukovému systému neporovnateľne komfortnejšia a úplne preč je aj vŕzganie palubnej dosky a všetkých interiérových plastov. Nakoniec na reakciu majiteľa tohto vozidla aj celý priebeh montáže sa môžete pozrieť v nasledujúcom videu.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.