Má zmysel investovať do zadných reproduktorov? To je jedna z najčastejších otázok, ktorú pri ozvučovaní áut s našimi zákazníkmi riešime. Automobilky sa nás snažia presvedčiť, že čím viac reproduktorov, tým lepší zvuk. Ale je to skutočne tak? V tomto článku sa na to pozrieme podrobne a raz a navždy vysvetlíme, prečo tento mýtus pretrváva, aký má vplyv na kvalitu počúvania a aké riešenie je to správne.
Pri kvalitne ozvučenom aute zadné reproduktory nehľadajte. Na fotografii 3pásmový reproduktorový systém Morel Sensus 63 do predných dverí.
Prečo sú zadné reproduktory na ozvučenie auta nevhodné
Hudba je od svojho základu nahrávaná a produkovaná v stereu. To znamená, že má dva hlavné kanály – ľavý a pravý – a oboje smerujú k poslucháčovi spredu. Takto vzniká hudobná scéna, priestor a lokalizácia jednotlivých nástrojov. Zadné reproduktory tento princíp narúšajú. Namiesto toho, aby sa hudba odohrávala pred vami, dostávate signál aj zozadu a celkový obraz sa rozpadá. Výsledkom je strata lokalizácie nástrojov a zvuk sa všeobecne stáva menej čitateľným.
Dá sa to prirovnať ku koncertu. Keď idete na koncert svojej obľúbenej kapely, aparatúra nikdy nestojí za vami. Všetok zvuk ide z pódia, spredu, pretože len tak má zmysel vnímať hudbu ako celok. V aute je to rovnaké – chcete mať pocit, že hudba prichádza z čelného priestoru, nie že vás „naháňa“ zo zadných sedadiel. Zadné reproduktory preto nie sú len zbytočné, ale vo väčšine prípadov aj vyložene nevhodné.
Automobilky a bohužiaľ aj niektoré firmy prezentujúce sa ako „odborníci“ sa snažia tvrdiť opak. Pod heslom „čím viac reproduktorov, tým lepší zvuk“ vznikajú systémy, ktoré vyzerajú na papieri pôsobivo, ale v skutočnosti hudbu degradujú. Je to podobné ako doma - keď si chcete užiť hudbu, pustíte si stereo zostavu, nie domáce kino s desiatimi reproduktormi okolo vás. Hudba totiž nie je film a nie je o efektoch zo všetkých strán, ale o čistom stereu a prirodzenom počúvaní.
Ako má teda správne navrhnutý zvuk v aute vyzerať?
Ideálnym riešením sú iba predné reproduktory v aktívnom zapojení, pokiaľ je to možné tak v trojpásmovej konfigurácii, napájané kvalitným zosilňovačom a doplnené samostatným monoblokom a subwooferom. Aktívne zapojenie znamená, že každý reproduktor má svoj vlastný kanál zosilňovača a je riadený priamo cez DSP procesor. To umožňuje presné nastavenie deliacich frekvencií a predovšetkým časového oneskorenia.
Predná zostava zaistí stereo obraz presne tak, ako bolo zamýšľané pri nahrávaní skladby. Subwoofer dodá potrebnú hĺbku a energiu basov a DSP procesor sa postará nielen o ekvalizáciu, časové korekcie a správne sfázovanie reproduktorov so subwooferom, ale predovšetkým o celkovú integráciu systému. Tajomstvo totiž tkvie práve v odbornom nastavení DSP procesora a v dôkladných znalostiach akustiky. Pri správnom naladení prakticky nespoznáte rozdiel medzi systémom s prednými reproduktormi a systémom doplneným o zadné. Zadné reproduktory sú preto zbytočná investícia. Oveľa lepšie je ušetrené peniaze vložiť do kvalitnej prednej zostavy, ktorá je pre výsledný zvuk kľúčová a rozhodne o celom zážitku z počúvania.
Pri pokročilých inštaláciách volíme najčastejšie predné reproduktory, zosilňovač iba pre reproduktory, druhý pre subwoofer, samostatný DSP procesor a subwoofer.
Kedy majú zadné reproduktory naopak zmysel
Napriek tomu existujú situácie, kedy inštalácia zadných reproduktorov dáva zmysel. Typicky ide o prípady, keď často vozíte cestujúcich na zadných sedadlách a chcete, aby si hudbu užili aj oni. V takom prípade je vhodné zadné reproduktory vymeniť za kvalitnejšie, často však postačí ich zapojenie priamo na autorádio a následná regulácia hlasitosti pomocou fadera, aby nerušili stereo obraz vpredu. Pokročilejším riešením je využitie DSP procesora a vytvorenie samostatného presetu na počúvanie všetkých cestujúcich, ktorý je možné prepínať podľa potreby.
Zadné reproduktory môžu mať svoje miesto aj pri jednoduchších inštaláciách bez externého zosilňovača a DSP procesora, kde je celé ozvučenie napájané iba z hlavnej jednotky. V takom prípade je rozumné vymeniť všetky reproduktory, aby bol výsledný zvuk vyrovnaný v celom aute.
Differential rear fill – cesta k priestorovejšiemu zvuku
Pre náročných poslucháčov, ktorí chcú z vozidla získať ešte realistickejší zážitok, existuje riešenie zvané differential rear fill. Nejde o bežné zapojenie zadných reproduktorov, ale o špeciálnu úpravu signálu pomocou DSP procesora. Zadné stredové reproduktory (výškové sa nepoužívajú) hrajú iba rozdielový signál L−R, ktorý simuluje dozvuky a akustiku nahrávacej miestnosti.
Tento princíp rozširuje zvukovú scénu bez toho, aby narušil presnosť a lokalizáciu vpredu. Výsledkom je prirodzenejšie a priestorovejšie počúvanie, blížiace sa zážitku zo štúdiovej posluchovej miestnosti. Rear fill je dnes považovaný za najlepší možný spôsob, ako využiť zadné reproduktory, a nachádza svoje miesto aj v sound quality súťažných inštaláciách.
Záver – príďte si vypočuť rozdiel
Ako sme si vysvetlili, viac reproduktorov v aute neznamená lepší zvuk. Naopak – vo väčšine prípadov zadné reproduktory narúšajú stereo obraz a sú zbytočnou investíciou. Správna cesta vedie cez kvalitnú prednú zostavu, zosilňovače, subwoofer a odborne nastavený DSP procesor. Pokiaľ sa použijú zadné reproduktory, potom jedine cielene – pre cestujúcich vzadu, alebo v podobe sofistikovaného rear fillu.
Práve tento koncept tvorí základ 95% našich montáží a je dôvodom, prečo sa zákazníci vracajú s úsmevom. Ak si chcete urobiť vlastný názor, príďte k nám do Brna a vypočujte si naše demoautá, v ktorých vždy nájdete iba predné reproduktory a v dvoch inštaláciách vrátane zadného differential rear fill. Sme si istí, že po tejto skúsenosti už o zadných reproduktoroch nebudete ani uvažovať.
Škoda Kodiaq od Ahifi. Príďte si vypočuť high-end ozvučenie s trojpásmovým systémom, zadným rearfill a predným aj zadným subwooferom.






