Môj účet

ESB Audio - high-end reproduktory z Talianska

Po novom môžete na našom e-shope zakúpiť produkty talianskeho výrobcu ESB Audio, ktorý sa pýši viac ako päťdesiatročnou históriou. Pôvodne sa v ESB zaoberali výrobou špičkových reproduktorových sústav pre domáce audio, ktoré patrili po mnoho desiatok rokov k vtedajšej svetovej špičke. Bohatá história a obrovské skúsenosti umožnili vznik súčasného portfólia reproduktorov do auta, ktoré zaujmú nielen úžasným zvukom, ale aj použitím exkluzívnych materiálov a perfektným spracovaním. V ponuke nájdete niekoľko modelových radov na čele so super high-end trojpásmovým systémom Diecimila, ktorý predstavuje pravdepodobne technologicky najvyspelejšie a najdrahšie reproduktory do auta na dnešnom trhu. Viac o značke ESB Audio sa dozviete v našej aktualite.

ESB audio od histórie po súčasnosť

História ESB Audio spadá až do roku 1972, kedy bola oficiálne táto talianska značka založená. ESB audio patrí medzi najslávnejších výrobcov reproduktorových sústav druhej polovice 19. storočia a počas svojej bohatej histórie uviedli na trh množstvo inovatívnych technológií a mnoho high-end produktov z oblasti domácej audio techniky, ktoré dosiahli obrovský celosvetový úspech. Reproduktorové sústavy ESB predčili svojou kvalitou aj vtedajšiu špičku v podobe amerických výrobcov Acoustic Research alebo JBL a stanovili nové štandardy kvality zvuku. Na veľký dopyt v ESB rýchlo reagovali a v roku 1978 bolo postavené nové sídlo firmy s celkovou plochou 14 tisíc m². Vďaka sprevádzkovaniu supermoderného sídla s pravdepodobne najväčšou bezodrazovou komorou vtedajšej doby produktivita rýchlo rastie na tisíc reproduktorov za jeden deň. Závratný rast výroby je však sprevádzaný aj nemenej dôležitým rastom kvality a vývoja nových technológií. Na základe získaných skúseností sa v roku 1984 začali inžinieri ESB zaoberať výskumom zameraným na optimalizáciu zvuku v automobilovom prostredí a o dva roky neskôr zahájili výrobu prvých reproduktorov do auta. Vďaka veľkému úspechu sa v ESB začali čoraz viac zameriavať na automobilový priemysel a jeho náročné výzvy. Car Audio začína byť fenoménom vtedajšej doby a v roku 2005 bola založená v meste Aprilia, kde ESB sídli, škola zameraná výhradne na ozvučenie vozidiel. Vtedy padlo aj definitívne rozhodnutie opustiť svet domáceho audia a venovať sa výhradne ozvučeniu vozidiel. Pokiaľ vás zaujíma rozsiahla história tohto výrobcu, môžete si všetky dôležité historické míľniky prečítať na oficiálnom webe, ale aj v našom článku ešte spomenieme niekoľko zaujímavostí z histórie značky. V súčasnosti ESB spadá spolu s americkým výrobcom audiofilných zosilňovačov a DSP procesorov Zapco pod taliansku spoločnosť Apex Group. Pýtate sa či v budúcnosti budú uvedené na trh nové domáce reproduktory ESB? Podľa zakladateľa Vincenza Biasellu je to pravdepodobné, ale bude potrebný rovnako inovatívny a revolučný projekt, ako v prípade vtedajšieho radu 7. A podľa našich interných informácií sa to tak skoro naozaj stane!

Historické míľniky značky - výskum stability fázy a UMA jednotka 

Za svoju bohatú históriu sa môže ESB pochváliť niekoľkými revolučnými technológiami, ktoré zaznamenali veľký úspech a položili základy aj pre súčasnosť. Výskum zameraný na stabilitu fázy a vznik dvojpásmovej jednotky nazývanej UMA patrí medzi hlavné historické míľniky ESB. Až do začiatku 70. rokov 20. storočia prakticky všetci výrobcovia reproduktorov na svete umiestňovali reproduktory do svojich boxov skôr podľa logiky designu než akustiky. Ohľad sa bralo iba na umiestnenie výškového reproduktora nad stredotónovým, respektíve basovým reproduktorom. Potom niekto rozhodol, že je lepšie dať reproduktory do fázy, zarovnať akustické stredy tak, aby boli rovnako vzdialené od miesta počúvania. Pritom nezáležalo na tom, či sú všetky reproduktory v rovnakej rovine. A to ako vertikálne, tak horizontálne. V ESB sa začali zaoberať touto problematikou a rozhodli sa pre rozsiahly výskum stability fázy. Nakoniec dospeli k niekoľkým záverom o reprodukcii a vernosti zvuku, ktorými sa neskôr začali riadiť snáď všetci poprední výrobcovia reproduktorov vtedajšej doby. Medzi prvými výsledkami výskumu bolo zistenie, že rovnomerná vzdialenosť stredov reproduktorov od miesta počúvania nie je rozhodujúca pre basový reproduktor a má minimálny vplyv na spojenie stredového a výškového reproduktora. Preto je nezmysel umiestnenie jednotlivých reproduktorov v rôznych rovinách. Také reproduktory po výskume ESB následne rýchlo vymizli z celosvetového trhu. Ďalším dôležitým bodom bolo zistenie, že stredy výškových a stredových reproduktorov musia byť zarovnané vo vertikálnej línii a zároveň umiestnenie týchto reproduktorov musí byť asymetrické vzhľadom na stredovú líniu skrine reproduktora. Výškové a stredové reproduktory by tiež mali byť k sebe čo najbližšie s ohľadom na frekvenciu, na ktorej sa pretínajú. A tak sa zrodila UMA jednotka (Unit Medium High), ktorá raz a navždy zmenila dizajn aj konštrukciu reproduktorov ESB. Bližšiu informáciu sa môžete opäť dočítať na oficiálnom webe výrobcu. Aj po niekoľkých desaťročiach zostávajú v ESB verní tomuto konceptu, ktorý je vhodný ako pre ozvučenie domácností, tak aj automobilu. Vlajková loď reproduktorov série 8000 (Otomila) si vyslúžila dokonca ocenenie prestížnej organizácie EISA a to rovno ako najlepší produkt v kategórii reproduktorov do auta.

Systém DSR ako prvý krok k dnešným DSP procesorom

Spoločne s UMA jednotkou zahájili v ESB aj nový diskurz o probléme umiestnenia reproduktorov v prostredí a optimálnej posluchovej pozícii. Diskusia a experimenty počas niekoľkých nasledujúcich rokov nakoniec viedli k projektu DSR. Systém DSR (Distributed Spectrum Radiation) umožní, aby sa dosiahol dokonalý zvuk aj pokiaľ nepočúvate reproduktory práve v optimálnej pozícii. Prvýkrát bol tento systém predstavený spoločne s dnes už legendárnymi reproduktormi ESB séria 7. Ide o rad reproduktorov navrhnutých a vyrobených s jediným cieľom a to dosiahnuť najvyššiu kvalitu počúvania akéhokoľvek hudobného žánru a v akomkoľvek prostredí. Zvukové charakteristiky boli úplne výnimočné, spojené s prirodzeným zafarbením, obrovskou dynamickou kapacitou a vysokou účinnosťou. Doug Sax, uznávaný nahrávací technik a držiteľ niekoľkých cien Grammy, ktorý nahral niekoľko svetoznámych albumov od The Doors, Pink Floyd alebo Boba Dylana o týchto reproduktoroch napísal recenziu do časopisu Absolute Sound s týmito slovami. "Nepamätám si, kedy som naposledy počúval také kompletné dielo. Výsledok je ohromujúci, ďaleko za hranicou presnosti zvuku. Ucelené, zábavné a živé nástroje, priestorovosť a súhra hudby a emócií. Nikdy som nepočul reproduktory, ktoré by boli schopné vytvoriť tak priestorový zvuk ako tento taliansky div." A to je výsledok práve systému DSR, ktorý zostáva aj dnes, o viac ako 30 rokov neskôr, inovatívnym a jedinečným konceptom, ktorého implementácia pomohla spoločnosti ESB vytvoriť si nespochybniteľnú povesť jedného z najlepších výrobcov reproduktorov všetkých čias. Po DSR začali v ESB premýšľať, ako ďalej rozvíjať návrh optimálneho umiestnenia reproduktorov a ako korigovať odozvu reproduktorov tak, aby vyhovovala akustike a prostrediu, v ktorom boli umiestnené. Vykonanie zmien za účelom prispôsobenia zvuku akémukoľvek prostrediu by vyžadovalo spracovanie signálu mimo analógových zariadení, ktoré boli v tom čase k dispozícii. A vykonanie úprav v digitálnej sfére by vyžadovalo výpočtový výkon, ktorý v tom čase ešte nebol dostupný. To sa zmenilo na začiatku roku 2000, ale výrobné náklady boli príliš vysoké na to, aby sa investície vrátili. A tak ESB stretol podobný osud ako ostatných známych výrobcov Acoustic Research, KLH alebo JBL, ktorí zavreli svoje továrne alebo ich získali konglomeráty. Zatiaľ čo spoločnosť ESB zatvorila továreň na výrobu drahých domácich reproduktorov, pokračovala vo výrobe automobilových reproduktorov so systémami využívajúcimi rovnakú technológiu a často dokonca rovnaké meniče, aké boli vyvinuté pre slávne domáce reproduktory radu 7.

Od DSR k DSP - ako vidí budúcnosť ozvučenia vozidiel v ESB Audio?

Po príchode reproduktorov radu 7 s DSR systémom začali inžinieri ESB premýšľať o ďalšom kroku v presnosti zvuku. Rozhodli sa, že týmto dôležitým krokom bude prekonanie posledných prekážok. Najprv bude nevyhnutné vytvoriť väčšiu zvukovú scénu v širšej posluchovej oblasti, potom dosiahnuť správne prispôsobenie každého reproduktora s konkrétnym prostredím, v ktorom je umiestnený. Dovtedy, vlastne až do súčasnosti, sú tieto problémy stále nevyriešené a riešením je metóda pokus-omyl zmenou polohy reproduktorov, čo obvykle aj tak končí s neuspokojivým výsledkom. Otázka je zjavne zložitá a zásah musí byť vykonaný v dvoch smeroch. V prvom rade čo najviac prispôsobiť reproduktory prostrediu a potom prispôsobiť prostredie konkrétnym vlastnostiam reproduktora. Cieľom ESB teda bolo zmeniť správanie reproduktorov, korigovať úroveň, fázu a oneskorenie, v snahe kompenzovať anomálie prostredia. Úroveň je podobná tomu, čo sa deje v moderných slúchadlách s potlačením hluku (vytvára zvuk identický s tým, ktorý chcete odstrániť, ale vo fázovej opozícii s výsledkom nulového šumu). V reproduktore môže stanovenie úrovne opačného znamienka k nadmerným frekvenciám detekovaným v prostredí viesť k získaniu lineárnej krivky odozvy. Aj úpravy úrovní a oneskorení sú rovnako účinné pre odstránenie alebo korekciu nežiaducich odrazov a stojatého vlnenia určitých frekvencií... ale ako už bolo spomenuté, situácia je zložitá a nikdy sa nevyrieši na 100%. Ale urobiť všetko pre vyriešenie týchto problémov je zodpovednosťou každej spoločnosti vyrábajúcej reproduktory. So všetkými nevyhnutnými úvahami o tejto záležitosti bol projekt v tom čase opustený, pretože bolo isté, že zložitosť analýzy a výpočtov na dosiahnutie správnych úrovní, fázy a oneskorenia reproduktorov si vyžaduje technológie, ktoré neboli vo svojej dobe dostupné. Začiatkom roku 2000 sa však začali objavovať stále výkonnejšie procesory, ktoré by vďaka rovnako vyspelým algoritmom a softvéru dokázali vyriešiť mnoho problémov akustiky. Do tej miery, že pre zvuk v stiesnených interiéroch automobilov sa až do súčasnosti uplatňuje stále masívnejšie a teraz sa zdá byť jediným spôsobom, ako rýchlo a uspokojivo inštalovať reproduktory do auta. Uspokojivé, ale nie mimoriadne. Neobmedzené možnosti výhybky (voľba frekvencie použitia každého jednotlivého reproduktora), ekvalizácia frekvenčnej odozvy, oneskorenie signálu a riadenie fázy - to všetko dohromady poskytuje dobrý zvuk na jednom mieste. Ale iba na jednom mieste a to jednoducho nestačí, pretože je potrebné splniť minimálne štyri body, aby sa dosiahol skvelý výsledok. Reproduktory radu 7 s DSR systémom niečo také umožnili v prípade domáceho ozvučenia. A preto teraz výskum ESB pokračuje s cieľom skombinovať DSP s konceptom poľa DSR za účelom vytvorenia elektroakustického systému, ktorý bude dosahovať koncertný zvuk vo vozidle vo všetkých štyroch posluchových pozíciách. To, čo sa vám podarí v aute dosiahnuť, bude mať samozrejme hodnotu aj v akomkoľvek inom prostredí, pretože pôsobíme iba na elektroniku a reproduktory, ale nie na prostredie, v ktorom je audio systém umiestnený. Dosiahnutie tohto výsledku bude vyžadovať, aby inžinieri z oblasti elektroniky spolupracovali s akustickými inžiniermi na jednom projekte. Pretože sa to vo svete HiFi nestáva často, možno prišiel ten správny čas. A v ESB veria, že správne spojenie špičkových zosilňovačov, reproduktorov a nové technológie digitálneho spracovania môžu vytvoriť skutočne výnimočný zvukový zážitok.

Sortiment reproduktorov ESB Audio

Hoci sa veľkolepý návrat reproduktorov ESB Audio pre domáce ozvučenie veľmi rýchlo blíži, v súčasnej dobe sa v ESB venujú výhradne ozvučeniu vozidiel. Teraz sa teda aj my naplno pozrime na súčasné car audio produkty, čo je napokon aj náš hlavný odbor. V ponuke ESB nájdete momentálne celkom 8 modelových radov reproduktorov, ktoré zahŕňajú základné aj high-end systémy pre ozvučenie vozidiel na čele s audiofilným radom Diecimila predstavujúci zvukovo najkvalitnejšie a s veľkou pravdepodobnosťou aj najdrahšie reproduktory do auta súčasnosti. Už základný rad sa chváli v danej cene vysoko kvalitným zvukom, hoci sa tu vôbec nehľadelo na design. Ale keďže ide o taliansku spoločnosť v pravom slova zmysle, dizajn a samozrejme aj zvuk s každým vyšším radom naberá na vysokých obrátkach. Pre vyznávačov špecifických OEM riešení aj ESB ponúkajú špeciálne reproduktory do BMW, Audi a čoskoro aj Mercedes-Benz, VW a mnoho ďalších. A to s jednou istotou – kvalitnejšie OEM reproduktory na trhu nenájdete. Na rozdelenie jednotlivých radov sa môžete pozrieť nižšie:

  • 1000 - úplne nový základný modelový rad pre rok 2022, v ktorom nejde o dizajn, ale čisto o typický zvuk ESB.
  • 2000 - rad reproduktorov s pokročilými technológiami, ktoré umožnia počúvanie verného a kvalitného zvuku v automobile.
  • 3000 - zaujímavé technológie ako ABS kôš vystužený sklenými vláknami a výškové reproduktory z exkluzívnej textílie Torcon®
  • 5000 - elegancia, dizajn a špičkové materiály na čele s carbonom, ktorý vládne membránam všetkých reproduktorov.
  • 6000 - rad zameraný na OEM špecifické reproduktory. Neprehliadnuteľným znakom je červená Ferrari farba a špičkový zvuk.
  • 8000 – luxusný dizajn, nevšedná muzikálnosť a najnovšie technológie. To je séria Ottomila ocenená aj organizáciou EISA.
  • 9000 - high-end rad reproduktorov, ktorého trojpásmový systém patrí k technologicky najvyspelejším všetkých čias.
  • 10000 - audiofilný trojpasmový systém, ktorý predstavuje najvyššiu úroveň technologického vývoja a inovácií súčasnosti.

Séria 2000 - referenčné produkty vo svojej kategórii

Modelový rad 2000 (Duemila) už obsahuje pokročilé technológie, ktoré umožnia počúvanie verného a vysoko kvalitného zvuku v automobile. Všetky znalosti a skúsenosti spoločnosti ESB z ozvučenia domácností boli prenesené do týchto špeciálnych komponentov, aby sa dosiahol maximálny zvukový výkon, šírka pásma, dynamické odozvy a vernejšia reprodukcia zvukových detailov. Rad 2000 vyniká najmä skvelým zvukom, vysokým výkonom, aj jednoduchou inštaláciou. Kôš z ABS plastu vystužený skleným vláknom bol navrhnutý tak, aby získal maximálnu torznú tuhosť, ale zároveň ponúkal minimálny odpor priechodu vzduchu vytláčaného membránou zo zadného čela. Použitý materiál okrem toho, že nie je tak citlivý na tepelné zmeny, je tiež nerezonujúci. Rám ABS navyše umožňuje lepší krútiaci moment upínacej sily než typické lisované oceľové rámy a zaisťuje, že kmitacia cievka zostane dobre vycentrovaná v magnetickom poli. Lisovaná papierová membrána zaisťuje najlepšiu rovnováhu medzi výkonom, odolnosťou a stabilitou s vysokým vnútorným tlmiacim faktorom, čo umožňuje nízke skreslenie. Kalota výškového reproduktora je vyrobená z hodvábnej tkaniny impregnovanej fenolovými živicami. Špeciálny magnetický olej pohlcuje prípadné nežiaduce vibrácie a zároveň zlepšuje výmenu tepla medzi cievkou a kovovým telom, čo zaisťuje vynikajúce napájanie reproduktora. Reproduktory sú zamerané okrem iného aj na jednoduchú inštaláciu, preto výhybku nájdete integrovanú na kábli. Po novo v modelovom rade Duemila nájdete aj niekoľko subwooferov a už čoskoro budú predstavené aj subwoofery v luxusných ozvučniciach potiahnutých kožou.

Séria 3000 - výskum na najvyššej úrovni

Reproduktorový systém ESB modelového radu 3000 (Tremila) bol vyvinutý a zostavený s veľkým nasadením vo výskume materiálov a technických riešení najvyššej úrovne. Kôš z ABS plastu vystužený skleným vláknom bol navrhnutý tak, aby získal maximálnu torznú tuhosť, ale zároveň ponúkal minimálny odpor priechodu vzduchu vytláčaného membránou z jej zadnej strany. Nemenej dôležitým faktorom je tlmenie tohto komponentu, pretože kovové koše majú často tendenciu rezonovať a to výrazne mení výsledný zvukový výsledok reproduktora. Membrána z lisovaného papiera s vodeodolnou úpravou je tým najlepším spojením ľahkosti, tuhosti a schopnosti membrány tlmiť prípadné nežiaduce vibrácie. Všetky stredobasové reproduktory sú vybavené motorom s feritovým magnetom triedy Y-35, s výrazne vyšším výkonom ako u klasických „štandardných“ ferritových magnetov. Výškové reproduktory radu 3000 sú vyrobené z exkluzívnej netkanej PPS (polyfenylénsulfid) textílie Torcon® s vysoko výkonným vláknom, ktoré disponuje excelentnou tepelnou odolnosťou, nízkou hmotnosťou, vynikajúcim samotlmením a rezonančnou frekvenčnou odozvou nad počuteľným rozsahom. Výsledkom je veľmi jemný a transparentný zvuk výškového reproduktora s maximom detailov. Cievka disponuje vynikajúcim odvetrávaním s antirezonančnými komorami a je tlmená špeciálnym olejom na báze tekutého železa. V sérii Tremila nájdete dvoj a trojpásmové komponetné systémy, ale aj špeciálne konvertibilné a širokopásmové reproduktory. Z tých najzaujímavejších vyberáme nasledujúce:

Séria 5000 - elegancia a technológia

Filozofiou projektu 5000 (Cinquemila) bolo vytvorenie reproduktorového systému s extrémne vysokou dynamickou odozvou za účelom vysoko kvalitnej reprodukcie zvuku s realistickejším podaním. Na dosiahnutie tohto cieľa bolo nevyhnutné zaistiť ľahkosť a rýchlosť mobilnej časti reproduktora vo svojich pohyboch a ich náhlych zmenách. A to najmä pri vysokých výkonoch pri zapojení na zosilňovač. Aj preto boli u série Cinquemila použité exkluzívne materiály, ktoré umožnia vysoké nároky inžiniera ESB na špičkovú kvalitu zvuku. Na prvý pohľad zaujme krásna kompozitná membrána stredobasu, ktorá je zložená z krátkych vlákien spojených dohromady organickou polymérnou matricou. Medzi výhody PMC (Polymer matrix composite) patrí ľahká hmotnosť, vysoká tuhosť a pevnosť v smere ich výstuh. Napriek tomu bola membrána ešte vystužená karbónovými vláknami pre mimoriadnu tuhosť kombinovanú s veľmi nízkou hmotnosťou. Nemenej luxusne pôsobí aj osemlúčový kôš reproduktorov, ktorý je vyrobený z ABS plastu ak jeho ďalšiemu vystuženiu boli použité karbónové vlákna. Tieto materiály umožňujú excelentné antirezonančné vlastnosti a unikátna konštrukcia rámu zaisťuje vysokú štrukturálnu a torznú tuhosť. Veľká pozornosť bola venovaná aj ventilácii a výkonným magnetom. Membrána výškových a stredových reproduktorov je rovnako ako u tých stredobasových vyrobená z kompozitného materiálu PMC, ktorý je navyše vystužený karbónovými vláknami. To zaisťuje vynikajúcu tuhosť a zároveň veľmi nízku hmotnosť membrány. Neodymový magnet najvyššej kvality znižuje magnetické straty pri zvýšenej teplote a koncentruje viac energie do malého priestoru. U série 5000 je dostupná aj unikátna UMA jednotka, súčasťou ktorej je ako výškový, tak stredový reproduktor. Tento špeciálny a exkluzívny komponentný menič je konceptom zrodeným už v 70. rokoch a jeho cieľom je sústrediť stredné a výškové reproduktory do jediného virtuálneho bodu. To minimalizuje fázové oneskorenia a nepravidelnosti v bode prechodu. Výsledkom sú špičkové dvojpásmové a trojpasmové systémy, ktoré v danej cene len ťažko budú hľadať premožiteľa.

Séria 8000 - povznesená k dokonalosti

Modelový rad 8000 (Ottomila) môže byť považovaný za priameho dediča dnes už legendárneho radu 7000 pre domáce ozvučenie. Cieľom bolo obnoviť tento výnimočný rad reproduktorov za pomoci najnovších technológií a použitia tých najlepších materiálov, ktoré sú v dnešnej dobe k dispozícii. Kľúčom k vývoju tohto typu systému v automobiloch bolo maximálne využitie nevšednej muzikálnosti vtedajších reproduktorov. Pri rade 8000 bolo o každý detail postarané s najväčšou možnou starostlivosťou, od výberu materiálov, konštrukcie a povrchovej úpravy košov až po ventilačné systémy magnetov a cievok. V ESB zlepšili všetko, čo bolo doteraz považované za nemožné a sú presvedčení, že položili základ pre ďalšie desaťročie úspechu. No posúďte sami. Snáď prvé, čo si ihneď všimnete, je úplne výnimočný vzhľad a spracovanie stredobasových reproduktorov. Kôš vyrobený z hliníkovej zliatiny je kompletne opracovaný numerickým riadením na CNC. Vďaka tomu je štruktúra koša veľmi tuhá a s prakticky nulovými toleranciami v prospech konzistentného výkonu a maximálneho prenosu energie z kmitacej cievky do membrány. A to so zvýšením účinnosti v nízkom rozsahu a absenciou rezonancií v strednom a vysokom rozsahu. Membrána z nestlačeného papiera, rovnako ako protiprachový kryt, predstavujú najlepší kompromis medzi tlmením a tuhosťou pre extrémne prirodzený zvuk bez zafarbenia alebo zmien. Vodoodpudivá úprava je taktiež vhodná pre aplikácie v drsnom prostredí. Ani krásne výškové reproduktory za tými stredobasovými v ničom nezaostávajú. Telo je vyrobené zo zliatiny hliníka a mosadze a tiež je celé opracované numerickým riadením na CNC. Vďaka tomu je štruktúra veľmi tuhá a s prakticky nulovými toleranciami v prospech konzistencie výkonu a maximálnej linearity reprodukcie, bez akýchkoľvek vibrácií a rezonancií. Výškové reproduktory radu 8000 sú vyrobené z exkluzívnej netkanej PPS (polyfenylénsulfid) textílie Torcon® s vysoko výkonným vláknom, ktoré disponuje excelentnou tepelnou odolnosťou, nízkou hmotnosťou, vynikajúcim samotlmením a rezonančnou frekvenčnou odozvou nad počuteľným rozsahom. Prekvapí aj úplne luxusné balenie z kombinácie dreva a skla. Súhrne ide o nekompromisné high-end reproduktory, ktoré uspokoja aj tých najnáročnejších klientov.

Séria 9000 - high-end s najpokročilejšími technológiami

Reproduktory ESB radu 9000 (Novemila) patria k technologicky najvyspelejším reproduktorom do auta, aké boli kedy vyrobené. A tiež k tým najelegantnejším! Technológia a dizajn sa spájajú v novej a neobvyklej estetike a to vďaka výnimočnému kvetinovému tvaru okolo membrány výškového reproduktora a tiež na košoch basového a stredového reproduktora. Tento luxusný dizajn však nevznikol iba z estetického hľadiska. Je výrazom inovácie, ktorá umožní, aby akustický lom na okrajoch výškových reproduktorov bol menej výrazný a prispôsobí sa designu reproduktorov. Analógiu môžete nájsť v nových motoroch Rolls-Royce pre najmodernejšie lietadlá, ktoré disponujú rovnakým tvarom na zadnej hrane. Presne tam, kde vychádza vzduch a tvorí sa hlavná turbulencia. S novou konštrukciou tieto motory dosiahli veľké výhody ako je zníženie hluku v kabíne o 10 dB a zároveň zníženie spotreby paliva o 10%. Nejde však len o náhodnú podobnosť. Konštrukcia high-end reproduktorov ESB aj motorov Rolls-Royce vychádzajú z rovnakého predpokladu a to znížiť nežiaduce vlastnosti zvuku na okraji reproduktorov, respektíve motorov. Pravdepodobne si najskôr všimnete krásny dizajn výškového reproduktora. Nejde však iba o vyjadrenie talianskej estetiky, ale má svoje opodstatnenie. „Butterfly design“ umožňuje dosiahnutie dokonalej rozmerovej stability a zaisťuje perfektné spojenie všetkých dielov s veľmi nízkymi toleranciami, čo znižuje skreslenie a zlepšuje výkon. Špeciálny tvar prednej časti výškového reproduktora vylepšuje reprodukciu do strán, znižuje odraz od skiel automobilu a vytvára ideálne podmienky pre širší uhol počúvania. Membrána je vyrobená z ľahkého polopriehľadného hodvábu, ktorý je dokonalou kombináciou ľahkosti a pevnosti a v dnešnej dobe je pravdepodobne tým najvhodnejším materiálom pre extrémne realistickú hudobnú reprodukciu. Pozadu nezostáva ani prekrásny kôš stredobasových a stredových reproduktorov. Ten je vyrobený zo zliatiny hliníka, vďaka čomu je extrémne tuhý a zaistí maximálnu stabilitu pre všetky pohyblivé časti reproduktora. Kôš je však tiež veľmi "otvorený", aby umožnil bezproblémový priechod tlaku zo zadnej strany membrány. To zaisťuje rovnomerný tlak na obe strany membrány a znižuje deformácie a skreslenia. Nádherná membrána reproduktorov je vyrobená z pravých tkaných karbónových vlákien, ktoré sú ešte vystužené epoxovanou živicou. Špeciálny dizajn zavesenia membrány z čistého NBR je dokonalým a plynulým pokračovaním tvaru membrány, ktorá nadväzuje na design koša. Perfektné spojenie eliminuje nežiaduce rezonancie a deformácie membrány. Dokonca aj zvukové vlny vo vnútri membrány sa rozptýlia oveľa lepšie ako v prípade tradičného zavesenia.

  • ESB Audio 9.6K3 - 3pásmové komponentné reproduktory, 165 / 75 / 28 mm

Séria 10000 - super high-end bez kompromisov

Lahôdka na záver. Diecimila, super high-end ručne vyrábané komponentné reproduktory, ktoré predstavujú najvyššiu úroveň technologického vývoja a inovácií súčasnosti. Možno najdrahšie reproduktory do auta na svete? Neskutočná cenovka 14 999,99 € tomu napovedá. Najvyšší modelový rad 10000 bol navrhnutý bez ohľadu na akékoľvek ekonomické, konštrukčné a technologické obmedzenia, aby bola dosiahnutá absolútna zvuková čistota pri reprodukcii hudby. Výskumnému a vývojovému laboratóriu ESB Audio bola umožnená plná kontrola nad všetkými funkciami a parametrami reproduktorov, čo umožnilo vyrobiť tieto skvostné produkty bez typických kompromisov, ktoré musí robiť mnoho výrobcov špičkových reproduktorov. Pri výrobe boli použité exkluzívne materiály s nekompromisnými vlastnosťami, aby sa dosiahol jediný cieľ. A tým nebolo nič skromnejšie, než vytvorenie dokonalého trojpásmového systému, ktorý umožní poslucháčovi absolútnu zvukovú kvalitu bez akýchkoľvek limitov. Predstavujeme ESB Audio Diecimila, reproduktory, ktoré boli vyrobené z lásky k čistote zvuku, hudbe a umeniu.

Pokroky vo vývoji technológie spracovania berýlia, intenzívne štúdium geometrického tvaru špeciálnej veľkej membrány, ktorej súčasťou je aj zavesenie z jedného kusu materiálu a inovatívny ESB motorový systém MT-1 viedli k vývoju týchto audiofilných reproduktorov. ESB Audio 10.TB je výškový reproduktor s výrazne širším rozsahom, nižším skreslením, lepším výkonom a vyššou účinnosťou než ktorýkoľvek iný dostupný výškový reproduktor na dnešnom trhu. Obrovský a vysoko kvalitný neodymový magnet bol kombinovaný s polarovými časťami vyrobenými z materiálu s veľmi vysokou magnetickou permeabilitou. To vytvára pole jedinečného magnetického toku, dokonale lineárneho a symetrického. To znamená, že jemná cievka výškového reproduktora bude mať vždy rovnakú silu magnetického poľa v ľubovoľnom bode svojej dráhy, čo výrazne zníži skreslenie a zvýši schopnosť reprodukovať najnižšie frekvencie v rozsahu výškového reproduktora. Všetky súčasti výškového reproduktora boli vyrobené pomocou sofistikovaných presných riadiacich strojov, aby bola zaistená presnosť montáže a tým aj vycentrovanie medzi kmitacou cievkou a magnetom s nepredstaviteľnou toleranciou v porovnaní s inými výškovými reproduktormi. Výsledok sa dá nazvať absolútnou presnosťou, ktorá nie je možná pri žiadnom výškovom reproduktore, na ktorého výrobu sú použité plastové diely. Starostlivá štúdia bola venovaná aj vývoju centrálnej časti zostavy motora, kde inovatívny dizajn dokázal eliminovať akýkoľvek jav kompresie vzduchu pod veľmi tenkou berýliovou membránou. Toto usporiadanie zabraňuje akejkoľvek deformácii membrány so zrejmými výhodami menšieho skreslenia. Za účelom tlmenia zadných akustických vĺn generovaných membránou výškového reproduktora bola navrhnutá karbónová spodná časť, ktorej zvláštny exponenciálny tvar ruší tieto vlny a prácu následne dokoná špeciálny akusticky pohlcujúci materiál.

Membrána basového reproduktora je úplne tou prvou na svete, ktorá využíva dvojitý plášť z karbónových vlákien vyrobený z čistých karbónových nanotrubíc. Voľba dvojitého plášťa skríženého pod uhlom 45° umožní rozloženie napätia pozdĺž osi nanotrubíc, vďaka čomu sa podarilo vyrobiť extrémne ľahkú membránu s tuhosťou a nedeformovateľnosťou, aké ešte nikdy v histórii nebolo u žiadnych reproduktorov dosiahnuté. Hemisférická membrána je celá vyrobená z jedného kusu a to aj bez použitia klasického protiprachového krytu. Táto metóda v kombinácii s nalepením odpruženia na zadné čelo a predĺžením membrány ďaleko za bod spojenia s odpružením, umožní zabránenie klasickým diskontinuitám, ktoré existujú u akéhokoľvek iného basového reproduktora a zaisťuje úplne neutrálnu a vernú reprodukciu zvuku. Tuhosť membrány, ktorá je mimochodom oveľa vyššia ako pri mnohých kovoch, v kombinácii s vynikajúcim vnútorným tlmením zaručuje dokonalý "piestový" efekt, kedy sa výkon nemení s frekvenciou a minimalizuje deformácie spôsobené vnútornými vibráciami. Rýchlosť prehrávania pri prechodných javoch je ohromujúca a je ťažké sa s ňou vyrovnať. Karbónový krúžok spája pohyblivú cievku s membránou a jej zvláštny tvar zaisťuje veľkú kontaktnú plochu ako na strane cievky, tak na strane membrány. To zaručuje dokonalý prenos energie z cievky do membrány bez strát a predovšetkým bez koncentrácie úsilia. Normálne je tento dôležitý kontaktný bod, kde všetka energia uvoľnená kmitacou cievkou prechádza do membrány, vytvorená pomocou jednoduchého lepeného krúžku. To nezaručuje stálu reprodukovateľnosť s presnosťou, ale predovšetkým vďaka svojej malej veľkosti sústreďuje všetku námahu na malú plochu, čo spôsobuje namáhanie dielov a to má za následok deformáciu a skreslenie zvuku. Rezonancia v tele hudobného nástroja sú nevyhnutnou súčasťou definovania jeho povahy a kvality. Pri reproduktore však platí pravý opak. Rezonancia koša reproduktorov sú významnou príčinou zafarbenia zvuku. Oddeleniu výskumu a vývoja ESB venovalo veľkú časť vývoju materiálov, ktoré by vyvážili hmotnosť, tuhosť a tlmenie ideálneho koša. Finálny výsledok bol vytvorený zo zmesí hliníka a karbónových vlákien. Hoci hliník disponuje extrémnou tuhosťou, má aj jednu negatívnu vlastnosť a to, že nie je nejako zvlášť tlmený. Preto v ESB skombinovali vysoko kvalitný hliník používaný v leteckom priemysle (Avional) s karbónovými vláknami a vysokej hrúbke, vďaka čomu je kôš prakticky inertný. Nemá žiadne rozoznateľné zafarbenie, čo umožňuje reproduktorom pracovať s maximálnou čistotou a dynamikou. Hoci je implementácia veľmi nákladná, použitie hliníka v reproduktoroch ESB zohráva zásadnú úlohu vo firemnej filozofii.

Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírovanie fotografií alebo textu je zakázané! Všetky práva vyhradené.