Odhlučnenie auta je zložitou disciplínou, ktorej výsledok záleží najmä na kvalite a technickej vyspelosti použitých materiálov. Nový rad vibroakustických materiálov Comfortmat Aerospace prináša revolučné riešenie, ktoré v jedinej vrstve kombinuje účinné tlmenie vibrácií s výraznou zvukovou izoláciou – a to pri zachovaní nízkej hmotnosti. Vďaka tomu predstavuje ideálnu voľbu najmä pre elektromobily a športové autá, kde sa každý kilogram počíta. V tomto článku si novú technológiu Aerospace predstavíme, vysvetlíme jej princíp a výhody aj nevýhody oproti klasickému viacvrstvovému riešeniu.
Nové vibroakustické materiály Comfortmat Aerospace všetky pohromade – Volt, Pulsar, Zenith a Galaxy.
Vibroakustické materiály Comfortmat a ich výhody
Každé vozidlo generuje počas jazdy široké spektrum hlukov a vibrácií karosérie. Zníženie hlučnosti v interiéri tak zďaleka nie je len otázkou pohodlia, ale aj vnímanie kvality vozidla a celkovej únavy posádky. Zároveň platí, že moderná automobilová konštrukcia s tenšími plechmi a odľahčenými materiálmi kladie na efektívne odhlučnenie stále vyššie nároky.
Tradičné riešenie využíva dvojvrstvový prístup: najprv sa aplikuje antivibračná vrstva, ktorá eliminuje vibrácie a rezonancie karosérie. Následne sa pridáva druhá zvukovoizolačná vrstva, ktorá bráni prieniku vzdušného hluku. Tento tridičný systém je vysoko účinný (samozrejme podľa kvality zvolených materiálov), ale aj náročný – tak z hľadiska inštalácie, ako aj pridanej hmotnosti a hrúbky. Práve tu prichádzajú s revolučným riešením vibroakustické materiály nového radu Comfortmat Aerospace.
Jedna vrstva namiesto dvoch
Vibroakustické materiály Comfortmat Aerospace využívajú unikátnu konštrukciu, ktorá v jedinej aplikácii spája výrazný antivibračný účinok so zvukovou izoláciou. Základom je vibroakustická vrstva so spenenými elastickými granulami s veľmi nízkou hustotou. Táto kombinácia dvoch odlišných akustických prostredí – ťažkej matrice a ľahkých, pružných granúl – zvyšuje schopnosť pohlcovať a rozptyľovať vibrácie naprieč širokým frekvenčným spektrom. Táto štruktúra zároveň prispieva k zlepšeniu zvukovej izolácie, a to aj v oblasti kľúčových nízkych frekvencií. Vybrané modely sú navyše doplnené o elastickú membránu, ktorá výrazne zvyšuje útlm vzdušného hluku. Vrchnú vrstvu tvorí špeciálna hliníková fólia Scale One s hrúbkou 100 mikrónov, ktorá zaisťuje rozmerovú stabilitu, zvyšuje tuhosť povrchu a chráni materiál pri manipulácii aj dlhodobej prevádzke.
Hmotnosť nižšia až o 40% - ideálna pre moderné vozidlá
Technológia Aerospace ponúka výnimočný pomer výkonu a hmotnosti, čo je hlavný parameter najmä pre elektromobily, športové vozidlá a profesionálne odhlučnenie, kde je každé kilo navyše nežiaduce. Materiály Comfortmat Aerospace však aj napriek nízkej hmotnosti vykazujú akustický stratový činiteľ (MLF) až 0,62 jednotiek, čo je hodnota na úrovni alebo nad úrovňou tých najúčinnejších antivibračných materiálov na trhu. Na to zároveň disponujú vynikajúcimi akustickými vlastnosťami. Okrem toho majú materiály Aerospace aj výrazný vplyv na tuhosť karosérie a pri modeloch Galaxy a Zenith zvyšujú odpor proti deformácii plechu dokonca viac ako bežné antivibračné materiály – prispievajú teda k mechanickej stabilite a odolnosti celého dielu.
Vďaka tomuto konštrukčnému prístupu dosahujú materiály Aerospace vlastnosti, ktoré boli doteraz vyhradené len pre viacstupňové aplikácie:
- Efektívne tlmí vibrácie karosérie na úrovni špičkových antivibračných materiálov.
- Výrazne obmedzujú prechod hluku do interiéru.
- Zvyšujú tuhosť plechu dokonca viac ako antivibračné materiály.
- Sú absolútne vodeodolné a stabilné aj pri extrémnych teplotách.
- Disponujú aj nižšou cenou ako v prípade dvojvrstvových aplikácií – a to ako za samotný materiál, tak aj prácu.
- To všetko pri plošnej hmotnosti nižšej o 35 až 40 % oproti bežným dvojvrstvovým systémom.
Prehľad materiálov Comfortmat Aerospace
Rad Aerospace zahŕňa štyri materiály, z ktorých každý je navrhnutý pre špecifickú oblasť použitia a rôznu mieru zaťaženia vibráciami a hlukom. Všetky modely zdieľajú zhodnú technologickú platformu – teda viaczložkovú vibroakustickú vrstvu, v niektorých prípadoch doplnenú elastickou membránou, a povrchovú hliníkovú fóliu Scale One pre zvýšenú mechanickú stabilitu. Líšia sa však hrúbkou, hmotnosťou a mierou účinku, vďaka čomu si je možné vždy vybrať ten najvhodnejší materiál podľa konkrétnej časti karosérie alebo požiadaviek na celkovú hmotnosť.
Comfortmat Volt – najľahší a najtenší materiál z celého radu Aerospace. Vďaka hrúbke 2,5 mm a plošnej hmotnosti 2,2 kg/m² ponúka prekvapivo vysokú účinnosť pri veľmi nízkom zaťažení. Hodnota akustického stratového činiteľa (MLF) 0,36 zodpovedá úrovni pokročilých antivibračných materiálov. Ideálne na použitie na veľkých a tenkých dieloch karosérie – strecha, dvere, kapota alebo veko kufra.
Comfortmat Pulsar – univerzál pre väčšinu plôch, kde je potrebné riešiť kombináciu vibrácií a hluku v strednej intenzite. Pri hrúbke 5 mm dosahuje hodnotu MLF 0,45, čo zodpovedá vyššej triede antivibračných materiálov. Je ideálny pre dvere, blatníky, batožinový priestor, oblasť pod zadnými sedačkami, ale aj podbehy. So svojou plošnou hmotnosťou 4,06 kg/m² už ponúka veľmi účinnú zvukovú izoláciu aj mechanické spevnenie plechu.
Comfortmat Galaxy – materiál navrhnutý pre náročnejšie aplikácie s vyšším hlukovým zaťažením. Kombinácia 5 mm vibroakustickej vrstvy a 2 mm elastickej membrány zaisťuje vysoký útlm hluku aj vibrácií. Hodnota MLF 0,56 a plošná hmotnosť 6,9 kg/m² ho predurčujú na použitie na podlahu, zadné podbehy, stredový tunel alebo dno kufra. Teda tam, kde sa bežne používajú ťažké viacstupňové aplikácie.
Comfortmat Zenith – vlajková loď radu Aerospace a vôbec najúčinnejší jednovrstvový materiál na odhlučnenie auta. So svojou celkovou hrúbkou 9 mm s 3 mm akustickou membránou, hodnotou MLF 0,62 a plošnou hmotnosťou 8,9 kg/m² sa radí na vrchol ponuky a pritom je stále ľahšia ako bežné dvojvrstvové kombinácie. Určený na maximálne odhlučnenie podlahy, zadných podbehov, batožinového priestoru.
Ako si Aerospace stojí oproti klasickým dvojvrstvovým riešeniam?
Nový rad vibroakustických materiálov Aerospace prináša množstvo výhod, ale zároveň treba objektívne povedať, že účinnosť nových materiálov závisí od toho, s akým typom klasickej aplikácie ju porovnávame. V porovnaní so základnými tlmiacimi materiálmi (napríklad kombinácia antivibračného materiálu s hrúbkou 2 mm a bežného zvukovoizolačného materiálu) ponúka Aerospace spravidla vyššiu účinnosť, lepšie antivibračné vlastnosti a mechanickú stabilitu a nižšiu celkovú hmotnosť. Výhodou je tiež jednoduchšia inštalácia, pretože celý efekt sa dosahuje v jedinej aplikácii.
Iná situácia nastáva pri porovnaní so špičkovými dvojvrstvovými aplikáciami – napríklad kombináciou Comfortmat Viper a Blockshot alebo Extreme a Titan, ktoré predstavujú absolútnu špičku v odhlučnení vozidiel. V tomto prípade aj najvýkonnejší materiál radu Aerospace Comfortmat Zenith zaostáva za kombinovanou účinnosťou dvoch samostatne optimalizovaných vrstiev. Rovnako ako v iných odvetviach, aj tu platí, že riešenie „dva v jednom“ nikdy úplne nenahradí precízne navrhnuté viacstupňové systémy.
Napriek tomu má rad Aerospace svoje nezameniteľné miesto. Ponúka dostatočnú účinnosť pre široké spektrum použitia a vďaka svojmu zloženiu umožňuje výrazne znížiť hmotnosť celej inštalácie – podľa našich prepočtov rozdiel môže byť aj 40 Kg na jednom aute oproti bežným dvojvrstvovým riešeniam. To je zásadné najmä pri elektromobiloch a športových vozidlách, kde sa hľadá rovnováha medzi komfortom, výkonom a hmotnosťou. Ale samozrejme aj pre všetkých, ktorí z nejakého dôvodu nechcú výrazne zaťažiť svoje vozidlo. Príjemným bonusom je potom aj nižšia cena, než v prípade konvenčného riešenia s aplikáciou dvoch vrstiev.
Comfortmat Galaxy pridáva navyše membránu s hrúbkou 2 mm pre výrazne vyššiu účinnosť. A Zenith dokonca 3 mm.