Kvalitné odhlučnenie vozidla umožní výrazné zníženie hluku, ktorý preniká do interiéru vozidla a značne tak zvýši komfort a pohodlie pri jazde. Účinok odhlučnenia je závislý najmä na zvolených materiáloch, na správnej aplikácii a samozrejme aj na rozsahu odhlučnenia. Ideálnym prípadom je samozrejme vytlmenie a odhlučnenie kompletne celého vozidla, je však možné odhlučniť len určité oblasti, ktorých ohlučnenie viac či menej zníži množstvo hluku prenikajúceho do interiéru. V tomto článku si zhrnieme nielen ako odhlučniť celé auto, ale aj jednotlivé oblasti s odkazom na podrobný článok, ktorý sa týka odhlučnenia konkrétnej plochy vozidla. Tento článok je teda najmä takým rozcestníkom pre kompletné odhlučnenie vozidla.
Postup pri odhlučnení vozidiel
Na začiatok si povieme niekoľko základných informácií o priebehu odhlučnenia vozidiel. Najprv je samozrejme potrebné demontovať všetky časti interiéru, aby sme sa dostali na samotný plech karosérie. Ten je následne potrebné zbaviť všetkých nečistôt, mastnoty, prípadne zvyškov továrenského odhlučnenia. Potom sa dostávame k samotnému odhlučneniu, pričom je veľmi dôležité zvolenie nielen vhodných materiálov, ale aj samotného postupu. Najskôr teda aplikujeme antivibračný materiál ako prvú vrstvu a následne zvukovo izolačnú, čiže protihlukový materiál, ako druhú, prípadne ai tretiu vrstvu odhlučnenia. Najčastejšou chybou je práve vynechanie jednej z týchto vrstiev, čo v podstate znemožní účinné odhlučnenie vozidla. Na nasledujúcich riadkoch si teda krátko napíšeme niečo o jednotlivých vrstvách odhlučnenia.
1. Aplikácia antivibračného materiálu
Ak sa pýtate, prečo je dôležité najprv aplikovať antivibračný materiál, odpoveď je nasledujúca. Všetky oblasti vozidla sú zaťažované vibráciami a rezonanciami, ktoré sa šíri ako hluk. Najprv je teda nutné pomocou účinného antivibračného materiálu potlačiť, alebo ideálne úplne zamedziť vibráciám. Ako už to poznáte aj z iných odborov, tak aj antiviračné materiály sú rôznych kvalít a účinnosti a odporúčame dbať na správny výber vhodného antivibračného materiálu. Dôležitá je jeho účinnosť, teda hodnota akustického stratového činiteľa (MLF) a s ním spojená aj vhodná hrúbka materiálu. Ak nám dovolíte trochu teórie, tak akustický stratový činiteľ (anglicky mechanical loss factor) vyjadruje schopnosť materiálu pohlcovať šíriaci sa zvuk a meniť energiu vytvorených vibrácií na energiu tepelnú. Teoretický maximálny stratový činiteľ je 1, čo znamená žiadne vibrácie. Platí teda, že čím vyšší je stratový činiteľ, tým lepšie. Nekvalitné alebo základné antivibračné materiály majú MLF okolo 0,10 až 0,15 a tie by sme na odhlučnenie vozidla samozrejme neodporúčali. My používame najčastejšie antivibračný materiál z radu Premium Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm a ILC 0,35, čo je solídny základ pre vysoko účinné odhlučnenie vozidla. Pri drahších inštaláciach odhlučnenia však volíme silnejší a účinnejší materiál Comfortmat Dark D3, alebo Dark D4 s akustickým stratovým činiteľom o hodnote až 0,49. U niektorých vozidiel však ideme ešte ďalej a aplikujeme v súčasnosti najúčinnejší antivibračný s hrúbkou 3,5 mm Comfortmat Extreme s vysokým ILC 0,63, ktorý takmer dokonale zamedzí takmer všetkým vibráciam. Vždy teda záleží na konkrétnom vozidla, ale samozrejme aj rozpočte a finančných možnostiach zákazníka. Ešte by sme spomenuli príjemný bonus pri aplikácii antivibračného materiálu a to jeho antikorózne vlastnosti.
2. Aplikácia zvukovo izolačného materiálu
Ako druhú a v niektorých prípadoch aj tretiu vrstvu odhlučnenia aplikujeme zvukovo izolačnú, ak chcete protihlukový materiál. Ako hlavná funkcia je teda zamedziť prenikaniu hluku do interiéru vozidla a zvýšiť úroveň protihlukovej izolácie vozidla. Niektoré protihlukové materiály používame tiež na zamedzenie vŕzgania a škrípania plastov interiéru. Pre každú oblasť vozidla je vhodné použiť vhodný zvukovo izolačný materiál, ktorý je určený špeciálne práve pre danú časť vozidla. Pre odhlučnenie vozidiel používame najčastejšie špičkové membránové materiály Comfortmat, ktoré sú práve vďaka svojej unikátnej protihlukovej membráne schopné znížiť hluk v interiéri na možné minimum. Konkrétne ide napríklad o Comfortmat Integra určený špeciálne do dverí vozidla, Comfortmat Blockshot pre odhlučnenie batožinového priestoru a podlahy, alebo Comfortmat Skyline pre odhlučnenie strechy. Dôvodom prečo používame odlišné materiály je ich účinnosť, hmotnosť alebo tepelno izolačné vlastnosti. Pre predstavu najúčinnejším zo spomínaných materiálov je Comfortmat Blockshot so schopnosťou zvukovo izolácie až -31 dB a hmotnosťou 4,3 kg/m², oproti tomu napríklad zvukovo izolačný materiál Comfortmat Vision disponuje zvukovou izoláciou -15 dB a hmotnosťou 0,5 kg/m². Tento materiál používame najmä v prípade, že je pre zákazníka dôležitá predovšetkým celková hmotnosť vozidla, prípadne na oblasti s nižším zaťažením hlukom. Zaujímavosťou je, že všetky spomínané materiály sú stopercentne vodeodolné, neabsorbujú vlhkosť a nehnijú. Ich extra priľnavá samolepiaca vrstva zaručuje, že sa materiály samovoľne neodlepia dokonca ani pod vodou a majú rovnaký lepiací účinok pri teplotách od -50 do +150 stupňov. Okrem toho plnia aj tepelne izolačnú funkciu, čo oceníte ako v lete, tak v zime.
Odhlučnenie dverí
Predné aj zadné dvere sú jedny z hlavných plôch, ktorými do interiéru auta preniká vysoké percento hluku a sú základným prvkom odhlučnenia celého vozidla. Aj preto práve odhlučnením dverí začíname a ide tiež o najčastejší úkon na našej brnenskej dielni. Kvalitne odhlučnené dvere dokážu totiž výrazne znížiť hluk v interiéri vozidla, aj keď žiadne ďalšie oblasti vozidla odhlučnené nie sú. Je to aj vďaka tomu, že dvere odhlučňujeme celkom štyrmi vrstvami antivibračných a zvukovo izolačných materiálov. Najprv na vonkajší plech dverí aplikujeme prémiový antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm. Jeho merná hmotnosť je len 2,4 kg/m² a pritom akustický stratový činiteľ (MLF) je na vysokej hodnote 0,35. Ide momentálne o najľahší materiál na svete s tak vysokou účinnosťou. Aj práve preto je tento antivibračný materiál ideálnym práve pre dvere vozidla. Následne ako druhú vrstvu aplikujeme protihlukový materiál Comfortmat Integra, ktorý je určený špeciálne pre dvere vozidla. Tento materiál umožňuje vďaka unikátnej protihlukovej membráne bezkonkurenčnú schopnosť odhlučnenia dverí a poskytuje zvukovú izoláciu až -28 dB. Integra je samozrejme stopercentne vodeodolný materiál, ktorý neabsorbuje vlhkosť. Potom aplikujeme opäť antivibračný materiál Comfortmat D2 na vnútorný plech plech dverí, čím zamedzíme vibráciám vnútorného plechu. Posledným krokom je odhlučnenie čalúnenia dverí pomocou flexibilnej tvarovej peny Comfortmat Soft Wave, ktorá vyplní priestor tejto oblasti a zamedzí tiež vŕzganie a škrípanie plastových dielov. Podobný postup a rovnaké materiály volíme aj v prípade piatych dverí. V našom článku "ako odhlučniť dvere" sa dozviete oveľa viac detailných informácií vrátane fotoreportáže.
Odhlučnenie batožinového priestoru
Batožinový priestor má pre celkové odhlučnenie taktiež značný význam a aj preto je hneď po dverách našimi zákazníkmi druhou najžiadanejšou oblasťou k odhlučneniu. Cez kufor a najmä zadné podbehy totiž preniká do interiéru veľké množstvo hluku a to najmä pri vozidlách s odkladacím platom (pevným, alebo posuvným). Pre odhlučnenie batožinového priestoru najčastejšie používame dva varianty. Tá prvá počíta s dvoma vrstvami odhlučnenia, druhá a samozrejme účinnejšia dokonca s tromi. Už tradične ako prvú vrstvu volíme antivibračný materiál Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm, ktorý účinne zabráni vibráciám karosérie. Comfortmat Dark D2 aplikujeme na celý batožinový priestor okrem zadných podbehov, kde použijeme silnejší variant Comfortmat Dark D3 s hrúbkou 3 mm. Na zadné podbehy zo strany kufra aplikujeme silnejší materiál z dôvodu výrazne vyšších vibrácií aj hluku práve v tejto oblasti. Pre odhlučnenie celého batožinového priestoru využívame prémiový dvojvrstvový membránový materiál Comfortmat Blockshot s hrúbkou 7 mm, ktorý aj vďaka svojej protihlukovej membráne poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie -31 dB. Pre zaujímavosť konkurenčné produkty umožňujú priemerne cca o 15 dB nižšie zníženie hluku. V rámci batožinového priestoru rovnakým materiálom odhlučňujeme aj zadné podbehy a blatníky. Práve zadné podbehy v prípade účinnejšieho variantu odhlučňujeme celkom v troch vrstvách. Prvou vrstvou je antivibračný materiál Dark D3, druhou potom zvukovo aj tepelno izolačný materiál Comfortmat Vision a tretiu vrstvu tvorí unikátny membránový materiál Comfortmat Blockator, ktorý úplne eliminuje vibrácie a hluk, ktorý bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia. Kombinácia týchto troch materiálov umožní dosiahnuť maximálnu možnú úroveň zvukovej izolácie až -35 dB v rozsahu od 50 do 3000 Hz. V našom ďalšom článku "ako odhlučniť kufor" sa dozviete oveľa viac detailných informácií vrátane fotoreportáže.
Odhlučnenie podlahy
Odhlučnenie podlahy je od našich zákazníkov menej žiadané najmä kvôli časovej aj finančnej náročnosti. Avšak má na celkovom odhlučnení vozidla zásadný vplyv, pretože práve cez podlahu sa do interiéru vozidla s ľahkosťou dostáva hluk od cesty, od kolies, ale aj od motora, prevodovky alebo výfuku. Továrenské odhlučnenie je spravidla u všetkých vozidiel nedostačujúce, a preto dôrazne odporúčame odhlučnenie podlahy aj napriek jej vyššej finančnej aj časovej náročnosti nezanedbávať. Podlahu odhlučňujeme v dvoch, alebo v prípade účinnejšej variante až v troch vrstvách odhlučnenia. Základom je antivibračný materiál, v tomto prípade opäť Comfortmat Dark D2 z radu Premium, u niektorých voziel však aplikujeme aj silnejší variant Comfortmat Dark D3, alebo najúčinnejší antivibračný materiál Comfortmat Extreme s hrúbkou 3,5 mm a ILC 0,63, ktorý takmer dokonale zamedzí všetkým vibráciám tejto oblasti. Pre odhlučnenie celej podlahy využívame prémiový dvojvrstvový membránový materiál Comfortmat Blockshot s hrúbkou 7 mm, ktorý aplikujeme aj v prípade odhlučnenia batožinového priestoru. Blockshot aj vďaka svojej protihlukovej membráne poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie - 31 dB, čo je v súčasnej dobe bezkonkurenčné riešenie v rámci odhlučnenia jedným materiálom. Na priestor pod zadnými sedačkami aplikujeme buď materiál rovnaký, najčastejšie však z dôvodu nižšej hrúbky flexibilnejší materiál Comfortmat Vision. Spomenuli sme aj účinnejší variant, ktorý sa skladá celkom z troch vrstiev materiálov. Prvou vrstvou je tradične antivibračný materiál, následne druhú vrstvu tvorí zvukovo izolačný materiál Comfortmat Vision a konečne tretia vrstva v podobe membránového materiálu Comfortmat Blockator, ktorý úplne eliminuje vibrácie a hluk, ktorý bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia. Blockator disponuje extrémnou schopnosťou zvukovej izolácie (až -35 dB) v rozsahu od 50 do 3000 Hz a v kombinácii s materiálom Comfortmat Vision ide vôbec o najúčinnejšiu možnosť odhlučnenia vozidla súčasnosti. V našom ďalšom článku "ako odhlučniť podlahu" sa dozviete oveľa viac detailných informácií vrátane fotoreportáže.
Odhlučnenie kapoty
Odhlučnenie kapoty má pre celkové odhlučnenie vozidla skôr menší význam, napriek tomu je veľmi obľúbené a aj preto je odhlučnenie kapoty zahrnuté do všetkých našich zvýhodnených balíčkov odhlučnenia. Kapotu odhlučňujeme výhradne v dvoch vrstvách a to v troch rôznych variantoch. Prvú vrstvu tvorí antivibračný materiál, ktorý kapotu spevní a zamedzí vibráciám. Odporúčame použiť Comfortmat Dark D2 najmä z dôvodu jeho veľmi malej hmotnosti a pritom vysokej účinnosti. Antivibračný materiál aplikujte iba na otvory v kapote a následne použite pritláčací valček pre maximálnu priľnavosť a účinnosť tlmenia. Na kapotu zvyčajne vystačí 2 ks antivibračného materiálu s rozmerom 500 x 350 mm, u niektorých vozidiel však bude potrebné väčší počet, napríklad u vozidla Škoda Octavia tretej generácie 3 kusy. Druhú vrstvu tvorí zvukovo izolačný materiál a práve teraz prichádza na rad spomínané tri varianty. Keďže väčšina našich zákazníkov si želá zachovať originálny kryt kapoty, ako druhú vrstvu aplikujeme zvukovo aj tepelno izolačný materiál Comfortmat Vision práve na pôvodný kryt motora z jeho vnútornej strany. Kapotu teda odhlučníme pri zachovaní pôvodného vzhľadu. A ako Vision aplikujeme? Materiál nalepíme na originálny kryt kapoty a snažíme sa, aby kopíroval jeho tvar. Vision stačí pritlačiť rukou a nie je potrebné používať pritláčací valček. Pre tento spôsob odhlučnenia kapoty takmer vždy s prehľadom vystačí 1 kus materiálu Comfortmat Vision s rozmerom 1000 x 700 mm. Druhý variant nastáva vtedy, ak originálny kryt vo vozidle chýba už z výroby, alebo bol poškodený. V takom prípade aplikujeme protihlukový materiál Comfortmat Neoprene priamo na kapotu ako druhú vrstvu na antivibračný materiál a pokryte väčšinu plochy kapoty. Výhodou tohto materiálu je okrem vysokej schopnosti absorbcie hluku aj jeho čierna farba, vďaka ktorému odhlučnenie vyzerá takmer ako originálne. Tretí variant je zďaleka ten najúčinnejší. Dodržiavame totožný postup, ale použijeme výrazne účinnejší membránový materiál Comfortmat Skyline, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre odhlučnenie stropu a kapoty. V oboch prípadoch budete na odhlučnenie celej kapoty potrebovať obvykle 3 kusy materiálu Skyline alebo Neoprene. V našom článku "ako odhlučniť kapotu" sa dozviete viac detailných informácií vrátane fotoreportáže.
Odhlučnenie predných podbehov
Odhlučnenie predných podbehov má veľký význam najmä v prípade, ak nedôjde k odhlučneniu podlahy vozidla. Ale aj vtedy má samozrejme nezanedbateľný efekt. Odhlučnenie predných podbehov dokáže účinne zmierniť prenikanie hluku do interiéru vozidla od predných kolies a cesty. Zároveň zamedzí hluku od lietajúcich kamienkov alebo zvuku tlmičov a je teda dôležitým prvkom pre celkové odhlučnenie vozidla. Predné a samozrejme aj zadné podbehy sú namáhané výraznými vibráciami, ktoré je najprv potrebné čo najviac eliminovať. Na túto oblasť je teda vhodné aplikovať účinnejší antivibračný materiál silnejšej hrúbky a preto volíme antivibračný materiál Comfortmat Dark D4 z modelového radu Premium. Ten disponuje hrúbkou 4 mm a už veľmi vysokým akustickým stratovým činiteľom (anglicky MLF - mechanical loss factor) s hodnotou 0,49. Materiál s takými parametrami dokáže už veľmi účinne zabrániť vibráciám aj efektu "zvonenia" v tejto časti karosérie. Na jeden podbeh bude potrebné cca 2,5 až 3 kusov antivibračného materiálu, na oba podbehy teda 5 až 6 kusov podľa veľkosti auta. Najdôležitejšie je aplikovať materiál najmä na časti najbližšie ku kabíne vozidla, môžete však v ideálnom prípade antivibračným materiálom vytlmiť celý podbeh. Materiál však z estetických dôvodov neaplikujeme na viditeľné miesta, ktoré nezakrýva plastový podbeh. Z karosérie sa presúvame na plastové podbehy a dostávame sa k samotnému odhlučneniu podbehov. Na odhlučnenie predných podbehov používame prémiový zvukovo izolačný materiál Comfortmat Blockshot, ktorý sa skladá z dvoch vrstiev a jeho celková hrúbka 7 mm. Blockshot je unikátny membránový materiál, ktorý aj vďaka svojej protihlukovej membráne poskytuje vysokú úroveň zvukovej izolácie - 31 dB. Blockshot je úplne vodeodolný, nenasáva vodu ani vlhkosť, nehnije a nerozkladá sa. Plastový podbeh nielen dôkladne odhluční, ale aj spevní a zamedzí hluku od vozovky a to vrátane odchádzajúcich kamienkov. Nie je teda potrebné aplikovať na plastové podbehy ako prvú vrstvu antivibračný materiál, pretože Blockshot v rámci odhlučnenia plastových podbehov s prehľadom zastúpi aj jeho funkciu. Pred aplikáciou materiálu plastový podbeh dôkladne vyčistite a odmastite. Následne na jeden podbeh nalepte 2 až 3 kusy materiálu podľa veľkosti podbehu a snažte sa pokryť čo možno najväčšiu plochu. Na oba predné podbehy bude teda potreba najčastejšie 5 až 6 kusov materiálu Comfortmat Blockshot. Viac informácií sa dozviete v našom článku "ako odhlučniť predné podbehy".
Odhlučnenie strechy
Odhlučnenie strechy patrí aj napriek veľmi zaujímavú účinnosť k menej žiadaným úkonom na našej dielni, napriek tomu si táto oblasť vozidla zaslúži vašu pozornosť. Odhlučnenie strechy poskytne hneď niekoľko zaujímavých benefitov, ktoré stoja za zmienku. Tým prvým je samozrejme zamedzenie hluku, ktorý cez strechu preniká do interiéru. Ide o aerodynamický hluk, hluk od vetra, ale tiež napríklad hluk pri jazde za dažďa, ktorý po odhlučnení takmer nepočujete. Ďalším špecifikom odhlučnenia strechy je tepelne izolačná funkcia. Prvú vrstvu odhlučnenia tvorí už tradične antivibračný materiál. Ten strechu spevní a zamedzí vibráciám a rezonanciám tejto oblasti. Zaistí tiež odstránenie plechového zvuku, ktorý počujete napríklad po klopaní na strechu zvonka. To má v praxi za následok elimináciu zvuku dažďových kvapiek, ktoré pri jazde za dažďa takmer nepočujete. Pre tieto účely najčastejšie volíme antivibračný materiál z radu Premium, konkrétne Comfortmat Dark D2 s hrúbkou 2,3 mm. Dark D2 je momentálne najľahším antivibračným materiálom o tejto hrúbke súčasnosti, čo oceníte najmä pri odhlučnení stropu. Ako ďalšiu vrstvu volíme zvukovo izolačný materiál. Na výber máme z dvoch veľmi účinných variantov a je samozrejme na vás, aký zvolíte. My si popíšeme rovno ten najúčinnejší možný variant odhlučnenia strechy. Tým je zvukovo aj tepelnoizolačný materiál Comfortmat Skyline, ktorý je priamo určený pre odhlučnenie strechy vozidla. Zároveň ide o najľahší zvukovo izolačný materiál s protihlukovou membránou na svete s hmotnosťou 2,8 kg na 1 m². Aj vďaka tejto membráne poskytuje Skyline vysokú úroveň zvukovej izolácie až -25 dB. Okrem toho Skyline poskytuje aj tepelne izolačnú funkciu, čo oceníte najmä v lete. V horúcich dňoch sa cez strechu nedostane toľko tepla a v aute dlhšie vydržia chladnejšie teploty z klimatizácie. V zime je efekt opačný a ak máte odhlučnené celé auto materiálmi Comfortmat, z interiéru vozidla neuniká teplo. Ako tretiu vrstvu odporúčame aplikovať ešte polyuretánovú penu Comfortmat Soft Wave. Táto pena totiž dokáže pohltiť hluk, ktorý by bol schopný prekonať prvé dve vrstvy odhlučnenia a zároveň vyplní priestor medzi strechou a stropnicou. Vlnitý povrch zamedzí šíreniu hluku po rovnom povrchu strechy a pohltí aj ďalšie zvuky ako škrípaniu alebo chrasteniu stropnice, prípadne kabeláže osvetlenia, a pod. Soft Wave disponuje tvarovou pamäťou a je veľmi flexibilný. Aj napriek hrúbke 15 mm materiál môžete aplikovať takmer do všetkých priestorov, pretože sa dokáže stlačiť na iba jeden milimeter. Veľkou výhodou tohto materiálu je okrem excelentnej schopnosti absorbcie hluku aj jeho hmotnosť, ktorá je iba 0,6 kg na 1 m². Viac informácií nájdete v našom článku "ako odhlučniť strechu".